دکور ایام فاطمیه
Rate this post

Rate this post

بسم الله الرحمن الرحیم

***

یا فاطِمَهَ الزَّهْراَّءُ یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّهَ عَیْنِ الرَّسُولِ یا سَیِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکِ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهَهً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الْمُجْتَبى یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّهَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ

***

این طرح رو هدیه می کنم به شفیعه ی روز جزا ، انسیه حورا ، ام الحسنین ، ام الائمه ، ام ابیها ، ام المؤمنین ، امّ السبطین ، امّ الخیره ، امّ البرره ، صدیقه ، مبارکه ، طاهره ، زکیه ، راضیه ، مرضیه ، محدثه ، بتول ، ناصره ، منصوره ، مریم کبری ، نوریه ، سماویه ، حانیه ، شهیده ، معصومه ، زکیّه ، تقیّه ، عفیفه ، جمیله ، جلیله ، وحیده ، فریده ، صادقه ، عابده ، شریفه ، مطهّره ، حکیمه ، فهیمه ، حنانه ، الصدّیقه الکبری ، ریحانه النبی ، ودیعه الرسول ، حجه الله الکبری ، حبیبه المصطفی ، مریم الکبری ، بهجه الفؤاد ، المغصوبه حقها ، مبشره الاولیاء ، العارفه بالاشیاء ، العالمه بما کان و ما یکون ، نجمه اکلیل النبوت ، حضرت فاطمه ی زهرا سلام و صلوات الله علیها

***

پیش نمایش طرح ( کلیک کنید )

دکور ایام فاطمیه

فاطمیه

دریافت سایز اصلی :                             DOWNLOAD

دریافت سایز اصلی(لینک کمکی) :          DOWNLOAD

***

توضیحات :

وسطش رو برای جای منبر خالی گذاشتم .

***

 به انضمام :

چرا حضرت فاطمه زهرا(س) را «مرضیه» می خوانند؟

بررسی معانی اسماء حضرت زهرا سلام الله علیها– اسم «مرضیه»

امام صادق(ع) می فرمایند: حضرت فاطمه زهرا (س) در پیشگاه خداوند نه اسم مخصوص دارد:

 فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، «مرضیه»، محدثه و زهرا.

فاطمه‏ زهراء سلام الله علیها داراى صفت رضا بود، یعنى هر سختى و مصیبت و رنجى را که خداوند براى او مقدر کرده بود، تحمل می ‏کرد و به آن راضى بود. ما سراسر زندگى پر برکت فاطمه‏ زهرا سلام الله علیها را مملو از غم می ‏بینیم، اما هیچ‏گاه سخنى از اعتراض و نارضایتى به میان نمی ‏آورد. در تمام این وقایع دردناک، فاطمه سلام الله علیها به مقدرات خداوند تن درمی ‏دهد و کوچکترین اعتراضى ندارد، البته ایشان به بهانه‏ تقدیر، دست از مبارزه با غاصبان ولایت و فدک نکشیدند و به وظیفه‏ خود عمل نمودند.

چرا «مرضیه» ؟

مرضیه، به معنای زنی است که خدا از او خشنود است.

فاطمه‏ زهرا سلام الله علیها نه تنها به مقدرات خداوند راضى بود، بلکه در مقام رضا به حدى رسیده بود که خداوند نیز از او راضى بود. تمام کارهای حضرت فاطمه (س) مورد رضایت خدا و رسول او بود. رسول خدا (ص) هیچ گاه بر فاطمه غضب نکرد، به او خرده نگرفت و برعکس، گاهی می فرمود: پدرش به قربانش.

این چنین است که رسول خدا رضای فاطمه را رضای خدا می دانست و می فرمود: خدا از غضب فاطمه غضب می کند و از رضایت او راضی می شود.

فاطمه سلام الله علیها ، راضیه بود، یعنى در برابر هر سختى ایستادگى می ‏کرد و اعتراضى نداشت. «مرضیه» بود، یعنى در این مقام به درجه ‏اى رسیده بود که خداوند نیز اعمال او را تأیید می ‏کرد و از تمامى اعمال او راضى بود. پس فاطمه‏ زهرا سلام الله علیها مصداق کامل آیه‏ «یا أیّتها النفس المطمئنه إرجعی إلى ربّک راضیه مرضیه» می ‏باشد.

و امّا مرضیّه به این جهت نامیده شده که رضایت او رضایت خداست همچنانکه غضب او غضب خدا است و رضایت خدا از او به جهت کمال جدیّت او بوده در ستایش و سپاسگزاری و قطع شکر نکردن بعد از حصول رضای خدا.

***

تفسیر فاطمه(س) چیست؟

ابن بابویه بسند معتبر از یونس بن ظبیان از حضرت صادق(ع) روایت کرده که فرمود :”از برای فاطمه در نزد خداوند تعالی نه اسم است:

فاطمه،صدیقه،مبارکه،طاهره،زکیه،راضیه،مرضیه،محدثه،زهرا.

سپس امام(ع) فرمود :”آیا می دانی تفسیر فاطمه چیست؟”

عرض کردم :”خبر ده مرا”

سید من فرمود :”یعنی بریده و جدا شده از بدیها.” سپس فرمود :”اگر امیرالمؤمنین او را تزویج نمی فرمود برای فاطمه در روی زمین تا روز قیامت کفوی نبود.”

… و ابن شهر آشوب در مناقب گوید “از اخبار صحیحه بدست می آید که از برای فاطمه(س) بیست اسم است که هر اسمی از آن اسامی دلالت بر فضیلتی از فضائل زهرا(س) دارد.”

… و ابن بابویه آن اسامی را در کتاب مولد فاطمه(س) ذکر نموده.

… و در کتاب ناسخ التواریخ است که اسامی و القاب آن حضرت بنا بر روایت ابو جعفر قمی چنین است:

“زکیه،راضیه،مرضیه،محدثه،مریم کبری،ناصره،منصوره.”

… و در آسمان او را “نوریه،سماویه،حانیه” گویند و حانیه به معنای بزرگوار و محترم است و بعضی گفته اند که حانیه یعنی محترمه ای که در حق شوهر و فرزندانش مشفقه بوده.

و اما کنیه های آن حضرت(س) :”ام الحسن،ام الحسین،ام المحسن،ام الائمه،ام ابیها ،ام المؤمنین” که این کنیه ها در زیارت حضرت زهرا(س) مذکور است و وقتی که آن مکرمه، مادر جمیع مؤمنین گردد، مادر پدر خود که اول مؤمن است نیز می گردد “و شاید به همین جهت بود که فاطمه را ام ابیها، گفتند یعنی مادر پدرش می خواندند.” اعجاز شناسی معصومین(ع)/کاظمینی بروجردی.

***

نامگذاری فاطمه (س)

امام باقر (ع) می فرماید : ” هنگامی که دخت سرافراز پیامبر (ص) ، جهان را با ولادتش نورباران ساخت ، خدای بی همتا به فرشته ای فرمان داد که واژه مقدس فاطمه را به عنوان نام نوزاد خانه رسالت و نبوت به زبان پیامبرش جاری سازد . آن گاه خود آفریدگار هستی با خطاب به آن نوزاد شکوهبار و مبارک فرمود : من دانش را برای تو جایگزین غذا ساختم و علم را به تدریج همچون شیر مادر بر تو خواهم چشاند . “بحار الانوار / ج۴۳ / ص۲ .

 

حضرت صادق (ع) فرمود : فاطمه در پیشگاه خدا دارای نام های بلند و برگزیده ای است ؛ از جمله این نام ها ، نام پرشکوه فاطمه است .

پرسیدند : واژه فاطمه چه پیامی دارد ؟

فرمود : منظور این است که این بانوی بانوان از هر بدی و شرارت و نقطه منفی جدا و گسسته است و ذره ای نقطه سیاه در قاموس زندگی او راه ندارد .

 

امام رضا (ع) از پیامبر (ص) آورده است که فرمود : ” فاطمه جان ! دخترم ! می دانی چرا فاطمه نامگذاری شده ای ؟”

علی (ع) که آنجا بود ، پرسید : راستی چرا ای پیامبر خدا ؟

فرمود : برای این که او و رهپویان راستین راه افتخار آفرینش از آتش باز داشته شده اند .کشکول النور / ج۲

***

سایر نام ها ولقب های حضرت زهرا (س)

اضافه بر مواردی که در سایر مطالب ذکر شد ، نام ها و لقب های بسیاری نقل شده است که به برخی از آنها اشاره می شود :

مبارکه ، راضیه ، مرضیه ، صدّیقه ، شهیده ، کوثر ، معصومه ، منصوره ، زکیّه ، تقیّه ، عفیفه ، نوریّه ، جمیله ، جلیله ، وحیده ، فریده ، صادقه ، عابده ، حانیه ، شریفه ، مطهّره ، حکیمه ، فهیمه ، حنانه ، الصدّیقه الکبری ، ریحانه النبی ، ودیعه الرسول ، حجه الله الکبری ، حبیبه المصطفی ، مریم الکبری ، بهجه الفؤاد ، المغصوبه حقها ، مبشره الاولیاء ، العارفه بالاشیاء ، العالمه بما کان و ما یکون ، نجمه اکلیل النبوت …

همچنین برای حضرت (س) کنیه های بسیاری نقل شده است . مشهورترین آنها عبارتند از:

امّ ابیها ، امّ الحسن ، امّ الحسین ، امّ المحسن ، امّ السبطین ، امّ الائمه ، امّ الخیره ، امّ البرره . همچنین از کنیه های آن حضرت ، امّ المؤمنین است .  

***

معنای نام بتول (س)

واژه بتول در اصل یعنی بریده شده و جدا شده

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : همانا فاطمه (س) ، بتول نامیده شد چون از آنچه برای سایر زنان روی می دهد ، بریده و جدا شده است . به این جهت که این امور برای دختران پیامبران عیب به شمار می رود .عوالم ، ج۱۱/ص۷۹/ح۱٫

عبید هروی در کتابش غریبین می گوید : حضرت مریم بتول نامیده شد ، چون از مرد ها جدا شده بود و با کسی ازدواج نکرد ، و حضرت فاطمه (س) ، بتول نامیده شد چون از نظیر و همتا بریده شده است . ( همتایی ندارد . )عوالم ، ج۱۱/ص۸۰/ح۷٫

ابن اثیر در کتاب نهایه می گوید : حضرت فاطمه (س) ، بتول نامیده شد چون از بانوان زمان خویش از جهت فضیلت ، دیانت و اصل و نسب بریده و جدا شده بود .

و گفته شده که آن حضرت بتول نامیده شد چون از دنیا بریده بود و رو به سوی خداوند داشت .

***

معنای نام زهرا (س)

واژه زهرا در اصل یعنی درخشنده و نورانی

جابر بن یزید جعفی می گوید : به امام صادق (ع) عرض کردم : چرا فاطمه زهرا (س) ، زهرا نامیده شده است ؟

حضرت فرمودند : چون خداوند عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفرید . پس هنگامی که نور فاطمه (س) درخشید ، آسمانها و زمین از نور او روشن شد ، چشمان فرشتگان بسته شد و برای عظمت خداوند به سجده افتادند . سپس گفتند : ای خدا !  و ای مولای ما ! این چه نوری است ؟ خداوند به آنان وحی فرمود : این نوری ، از نورهای من است . او را در آسمان خود جای داده و از عظمت و بزرگی خود آفریدم . و این نور را از صلب پیامبری از پیامبران خود خارج می سازم که بر تمامی پیامبران برتری اش می دهم . از این نور امامانی را به وجود می آورم که امر ( دین ) مرا برپا می دارند و مردم را به سوی حق – که منسوب به من است – هدایت می کنند ، و آنان را پس از پایان یافتن وحی ام جانشین خود بر روی زمین قرار می دهم .بحارالانوار : ج۴۳/ص۱۲/ح۵٫

ابو هاشم عسکری می گوید : از امام حسن عسکری (ع) پرسیدم : چرا حضرت فاطمه (س) ، زهرا نامیده شده است ؟ حضرت فرمودند : چون در ابتدای روز صورت آن حضرت مانند خورشید درخشان ، ظهر هنگام بسان ماه تابان و هنگام غروب همانند اختر فروزان برای امیر المؤمنین (ع) می درخشد .بحارالانوار : ج۴۳/ص۱۶/ح۱۴٫

ابن عماره از پدرش نقل می کند که گفت از امام صادق (ع) پرسیدم : پرا حضرت فاطمه (س) ، زهرا نامیده شد ؟ حضرت فرمودند : زیرا فاطمه (س) هنگامی که در محراب عبادت خود می ایستاد نور او برای آسمانیان می درخشید ، همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند .بحارالانوار : ج۴۳/ص۱۲/ح۶٫

****

منبع

***

دکور ایام فاطمیه ، بنر دکور ایام فاطمیه ، طرح دکور ایام فاطمیه

ثامن گرافیک

همیشه توی کار فکرم این بوده که کاربردی ، ساده ، همه پسند و قابل چاپ باشه . از سال 1392 با دوستان عزیزم در سایت عمارها ساکنیم و افتخار می کنم که در کنار این بزرگواران مشغول کار فرهنگی سایبری هستیم . کتانباف 09357331280 التماس دعا

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 4

  1. اشعار فاطمیه- امام حسن و حضرت زهرا

    می نویسم به چشم تر مادر

    می نویسم به روی در مادر

    با همین پاره ی جگر مادر

    سوختم از سکوت اگر مادر

    می نویسم مرا ببر مادر

    خواهرم نامِ مادر آورده

    چادر گریه آور آورده

    غم من باز هم سرآورده

    کوچه دادِ مرا در آورده

    باز رفتم به آن گذر مادر

    کوچه بود و عبور بانویش

    کوچه و یک بهشت در کویش

    مادری و فرشته هر سویش

    باد حتی نخورده بر رویش

    من از کوچه بی خبر مادر

    کوچه بود و غروب غم بارش

    کوچه بود و دو تا عزا دارش

    کوچه ی سنگی و دو دیوارش

    کوچه و سنگهای بسیارش

    کوچه پر شد زِ رهگذر مادر

    دیدم آنجا هزار مشکل را

    بسته بودند راه منزل را

    جمع نا محرم و اراذل را

    دیدم آن روز دست قاتل را

    وای از چشم خیره سر مادر

    چشم خود را که بست زد سیلی

    دید بی حیدر است زد سیلی

    وای با پشت دست زد سیلی

    گونه ای را شکست زد سیلی

    سنگ دیوار بود و سر مادر

    می زدم داد که نزن نامرد

    کُشتی اش پیش چشم من نامرد

    جای مادر مرا بزن نامرد

    یک نفر بین چند تن نامرد

    از غرورم شکسته تر مادر

    او زد و هر دو تا زمین خوردیم

    هر دوتا بی هوا زمین خوردیم

    پیش نامردها زمین خوردیم

    خنده کردند تا زمین خوردیم

    چادر و خون و خاکِ تر مادر

    ***********

    مجمع زینبیون اهل بیت اهواز

    بیت آیت الله موسوی

    zeynabiyooneahlebeyt.blogfa.com

  2. توسط حسین سعادتی

    سلام خدا قوت
    امکانش هست که فایل لایه باز این طرح رو ازتون بگیرمش؟؟؟

  3. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.