طرح پلاکارد میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س)
Rate this post

Rate this post

بسم الله الرحمن الرحیم

***

يا فاطِمَةَ الزَّهْراَّءُ يا بِنْتَ مُحَمَّدٍ يا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ يا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهَةً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللّهِ يا اَبا مُحَمَّدٍ يا حَسَنَ بْنَ عَلِي اَيُّهَا الْمُجْتَبى يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ

***

پیش نمایش طرح ( کلیک کنید )

پلاکارد روز مادر

ولادت حضرت زهرا

دریافت سایز اصلی :                         DOWNLOAD

دریافت سایز اصلی(لینک کمکی) :       DOWNLOAD

***

 به انضمام :

شکوه بندگی در سبک زندگ فاطمی

معمولا از دوران کودکی در روش ها و مسالک تربیتی بارها مشاهده کرده ایم که برای رسیدن به اهداف تعیین شده از شیوه و اسلوب های مختلف بهره برده اند. یکی از بهترین روش ها، شیوه الگوبرداری و منطبق کردن خود با آن الگو می باشد. مثلا برای اینکه زیبا بنویسیم، کلمات و جملاتی خوش خط را الگو و سرمشق قرار می دهند که با دقت در نحوه نگارش کلمات و خصوصیاتش و منطبق کردن آن قواعد در نوشتن خود می توانیم هر چه بیشتر به نقطه مورد نظر که نگارش زیبا هست دست پیدا کنیم.
همین مسئله را در نظام آفرینش و خلقت می توان دید. در این نظام آموزشی، معلم حضرت حق است و مقصود و هدفی که قصد تعلیمش را دارد، «بندگی». هدفی که با نام صراط مستقیم معرفی می کند،  و کمال انسانیت و غایت آفرینش را بندگی می داند. خداوند حکیم برای رسیدن به این هدف و کمال، نمونه ها و الگوهایی برای ما ترسیم کرده است تا بتوانیم با نگاه و دقت در زندگی ایشان و منطبق کردن خودمان با آنها بیشتر به این هدف نزدیکتر شویم.

اسوه ای برای همیشه

خداوند متعال در قرآن کریم که کتاب هدایت و روش بندگیست حضرت رسول صلی الله علیه و آله را الگو و اسوه برای پیروان مسیر حق و صراط مستقیم معرفی می کنند . البته نه برای هر فرد با هر عقیده ای بلکه کسی که خداوند و روز قیامت را پذیرفته و حقیقتی جز خداوند را شایسته مقام هدایت نمی بیند. ایشان به طرق و اشکال مختلف کسانی را که لیاقت و صلاحیت برای اینکه معیارهای حق را بیان کنند معرفی کرده اند، و برترین و بهترین بانوی عالم را در عرصه علم و عمل بارها صدیقه طاهره علیهاالسلام معرفی می کنند. حسب نقل، سوالی در ذهن مفضل ایجاد شده بود که آیا حضرت زهرا علیهاالسلام «سیدة نساء العالمین» محصور و مربوط به زمان خودش هست یا نه؟ حضرت صادق علیه السلام در جوابش فرمودند که این در مورد حضرت مریم می باشد ولی ایشان سیدة نساء العالمین در دو دنیا و در همه زمان ها می باشند. ایشان حجت و نمونه بارز اولیاء الله در همه زمان ها و اقطار می باشند.

بر بلندای قله فضائل

در قدم اول گوشه ای از مقامات ایشان را ذکر می کنیم که شاید موجب شناخت بهتر و بیشتر از ایشان و در نتیجه، اثرگذار در پیروی بیش از پیش از این مقام بشود.

ایشان به طرق و اشکال مختلف کسانی را که لیاقت و صلاحیت برای اینکه معیارهای حق را بیان کنند معرفی کرده اند، و برترین و بهترین بانوی عالم را در عرصه علم و عمل بارها صدیقه طاهره علیهاالسلام معرفی می کنند

در روایات، معرفت و شناخت ایشان هم مرتبه و هم طراز با درک شب قدر معرفی می شود . شب قدری که مرکز و نقطه مهم آن روح القدس  است که امام و حجت عصرش می باشد. پیوند زدن معرفت شب قدر با معرفت و شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام خود حاکی از مقام و مرتبه بلند ایشان در نزد ملکوتیان دارد. در جای دیگر، نبی رحمت صلی الله علیه و آله فرمودند: «در شب معراج بعد از اینکه از مائده بهشتی تناول کردم جبرئیل عرضه داشتند که خداوند تو را بشارت می دهد به دختری به نام “فاطمه” که از خدیجه می باشد. هر زمان که می خواهم بوی بهشت را استشمام کنم فاطمه را می بویم.» بعد حضرت می فرمایند: «این بانو حوراء انسیه (فرشته انسانی) است.» به حقیقت که روحی بلند در ظاهری انسانی حلول کرده است.
در کتاب شریف “عیون أخبار الرضا علیه السلام” روایتی را از امام رئوف علیه السلام نقل می کنند که حضرت در آن بیان می کنند که چون ایشان عامل و سبب رهایی شیعیان و محبین خود از آتش جهنم می باشند نامش را “فاطمه” قرار دادند.
از مطالب ذکر شده این مطلب برای ما روشن می شود که دقت در شیوه و مسیر زندگی ایشان و عمل کردن به آنها ما را در مسیر کمال و معرفت پیش خواهد برد. لذا سیره و روش زندگانی ایشان را در سه عنوان کلی مطرح خواهیم کرد:
1- ارتباط با خالق.
2- ارتباط با خانواده.
3- ارتباط با جامعه.
حضرت فاطمه

بُعد اول: ارتباط با خالق

بندگی حضرت حق رابطه مستقیم با میزان شناخت و معرفت انسان دارد؛ آنچنان که هر چه معرفت بیشتر باشد بندگی بیشتر خواهد بود. مصداق بارز بندگی در عبادت متبلور خواهد شد. هم در کمّ و هم در کیف تاثیرگذار می باشد. در رابطه با کمّ و مقدار، حسن بصری نقل کرده است که: «در این امت، عابدتر از فاطمه علیهاالسلام نیامده است، آنقدر نماز و عبادت را ادامه می داد که پاهایش ورم می کرد.»  این عبادت، اثر معرفت است که خستگی به بار نمی آورد و ملال آور نیست. از نظر کیفیت هم ارتباط با خداوند در مراتب و درجات مختلفی است که در روایات برای نشان دادن کیفیت عبادات ایشان، مولایمان صادق آل رسول علیه السلام فرمودند: «وقتی مادرم به محراب عبادت می ایستاد و عبادت می کرد برای آسمانیان می درخشید همانطور که ستارگان آسمان برای زمینیان می درخشند.»
جایگاهی در قرآن برای گروهی از افراد دیده شده که در آن شیطان با همه ابزار و ادواتش توانایی یک لحظه از یاد خدا غافل کردن و در دام خود انداختن را ندارد. و آن مقام مخلصین هست.  مراقبت آن حضرت در خالص بودن اعمال را می توان به وضوح در کلمات خودشان و امامان دیگر در قبال ایشان دید.
روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله رو به حضرت زهرا علیهاالسلام کرده، فرمود: «دخترم! اکنون جبرئیل نزد من است و از سوی پروردگارم پیام آورده که هر چه بخواهی تحقق می یابد؛ چه می خواهی؟»
فاطمه علیهاالسلام پاسخ داد: «شَغَلَنی عَنْ مَسأَلته لَذَّة خِدْمَته، لا حاجَة لی غیر النَّظر اِلی وَجْهِهِ الْکَریم» ؛ لذتی که از خدمت حضرت حق می برم مرا از هر خواهشی بازداشته است؛ حاجتی جز این ندارم که پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم.
بنابراین تلاش و مجاهده در راه کسب اخلاص و انجام دادن اعمال بدون ذره ای از ناپاکی ها برا ما امری واجب و لازم می باشد.
ادامه دارد…

پی نوشت:

1 – سوره یس آیه 61: وَ أَنِ اعْبُدُونىِ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیم؛ ترجمه استاد فولادوند: و اینکه مرا بپرستید اینست راه راست.
2 – سوره احزاب آیه 21: لَّقَدْ كاَنَ لَكُمْ فىِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كاَنَ یَرْجُواْ اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الاَخِر؛ ترجمه استاد فولادوند: قطعاً براى شما در [اقتدا به‏] رسول خدا سرمشقى نیكوست: براى آن كس كه به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى‏كند.
3 – بحار الانوار (ط-بیروت) ج43 ص 65.
4 – سوره مبارکه قدر: تَنزَّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبهِّم مِّن كلُ‏ِّ أَمْر.
5 – بحار الانوار (ط-بیروت) ج 8 ص 151
6 – عیون أخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 73؛ معانی الاخبار ص 396.
7 – بحار الانوار، ج43، ص84.
8  -علل الشرائع، ج1، ص215.
9 – سوره حجر آیه 39 و40: قالَ رَبِّ بِما أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ.
10 – اربعین حدیث امام خمینی(ره)، ص333، نک: تفسیر الکشاف، ج2، ص751؛ تفسیر کشف الکرار؛ ج1، ص322 و 327.

منبع: تبیان

***

معنای محدثه در کلام رهبر انقلاب

درباره زهرای اطهر سلام الله علیها، هرچه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار تدبر کند، بیشتر دچار شگفتی خواهد شد.

انسان نه فقط از این جهت تعجب می کند که چطور یک انسان در سنین جوانی می تواند به این رتبه از کمالات معنوی و مادی نایل شود – که البته این، خود یک حقیقت شگفت انگیز است – بلکه بیشتر از این جهت در عجب است که اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدی برساند که یک زن جوان، در آن شرایط دشوار بتواند این منزلت عالی را کسب کند!

هم عظمت این انسان والا شگفت انگیز است، هم عظمت مکتبی که این موجود عظیم القدر و جلیل المنزله را پدید آورده است، تعجب آور و شگفت انگیز است.

شما یک زن را، با همه محدودیت هایی که از جهات مختلف ممکن است برای او وجود داشته باشد – به خصوص در آن دوران ها – در نظر بگیرید و آن وقت ببینید که این بانوی مکرم، چه عظمتی را در آن شرایط، در طول این عمر کوتاه نشان داده است.

البته من از جنبه های معنوی و روحی و الهی آن بزرگوار حرفی نمی توانم بزنم و من کوچکتر از این هستم که آن جنبه ها را درک کنم. حتی اگر کسی درک هم بکند، نمی تواند آن چنان که حق آن حضرت است، او را توصیف و بیان کند. آن جنبه های معنوی، عالم جداگانه ای است.

محدثه یعنی فرشتگان بر او فرود می آمدند، با او مانوس می شدند و با او سخن می گفتند. این، مشخصه ای است که روایات متعددی درباره آن وجود دارد. محدثه بودن مخصوص شیعه هم نیست. شیعه و سنی معتقدند که در دوران اسلام، کسانی بوده اند یا می توانسته اند وجود داشته باشند که فرشتگان با آنها سخن بگویند که مصداق آن در روایات ما، فاطمه زهراست.

نقل شده است که فاطمه زهرا (س) به امیرالمومنین (ع) می گوید ملائکه می آیند و مطالبی را به من می گویند و حضرت علی(ع) به ایشان می گوید وقتی صدای ملک را شنیدی، به من بگو تا آنچه را می شنوی بنویسم و امیرالمومنین، آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا(س) املا می کردند، نوشت و این، کتابی شد که در نزد ائمه ما (ع) هست و مصحف فاطمه یا صحیفه فاطمه نامیده می شود.

* از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار گروهی از خواهران در 25 آذر سال 1371

***

بصیرت سیاسی حضرت زهرا (س)

اریخ اسلام واهل بیت پیامیردر دل خود نکاتی نهفته دارد که کمتر کسی به آنها توجه میکند. تاریخ زندگی اهل بیت پیامبر(ص) به خصوص حضرت زهرا علیها السلام  همواره با مظلومیت های فراوانی همراه بوده که هنوز داغ آنها برای سینه پیروانشان تازه است. یکی از این مشکلات، مسئله غصب فدک در راستای غصب خلافت حضرت امیر المومنین است که در این ماجرا نقش حضرت زهرا به عنوان یک نابغه سیاست بسیار پررنگ است. در این نوشتار قصد داریم جنبه هایی از رفتار سیاسی حضرت زهرا علیها السلام  را در قبال  مشکلاتی مانند غصب فدک و خلافت را بیان کنیم تا روشن شود که نبوغ سیاسی ابن بانوی بزرگ در مرتبه فوق تصور بوده است.

با کمی تامل در موضوع  غصب خلافت و جانشینی بعد از پیامبر به عنوان حق امیرالمومنین و غصب باغ فدک به عنوان ارث حضرت زهرا علیها السلام، انگیره و ریشه های سیاسی این مسایل می تواند راهگشای بن بست های امروز ما باشد. صحبت درباره این دو موضوع خود بحثی مفصل و تخصصی را می طلبد که از اهداف و حوصله بحث ما خارج است اما می کوشیم تا برخی از جنبه های سیاسی آنرا کمی باز تر کنیم.

گرفتن کمر بند علی(ع):

وقتی به دستور عمر از جانب خلیفه اول برای گرفتن بیعت به در خانه علی آمدند تنها کسی که مانع بردن حضرت علی علیه السلام به مسجد شد فقط حضرت زهرا علیها السلام بود او بود که کمر بند علی را گرفته بود ورها نمی کرد چرا که می دانست که اگر علی را به زور به مسجد ببرند و با تهدید شمشسیر از او بیعت بگیرند، این بیعت یعنی پذیرش حکومت طاغوت از سوی کسی که خود مستحق خلافت بودند. اگر حضرت برای دفاع از حق خود دست به شمشیر می برد، توده های جاهل مردم خواهند گفت که علی تشنه قدرت بوده است ولی حضرت زهرا با دفاع کردن از حضرت علی  می خواست به مردم بفهماند آن کسانی که در غدیر بودند و ماجرا را از نزدیک دیده اند باید الان کمربند علی را بگیرن و مانع بردن اوبه مسجد شوند  نه این که زهرا یکه و نتها از خلافت حضرت علی علیه السلام دفاع کند.

گریه های مداوم:

آنچه از تاریخ و وروایات رسیده در یافت می گردد این است که فاطمه پس از رحلت پیامبر، هماره در سوگ او میگرسیت.شدت گریه های فاطمه به قدری بود که شب و روز صدای ناله حضرت در کوچه های مدینه شنیده می شد. به طوری که برای همسایگان قابل تحمل نبود به راستس علت این همه گریه حضرت فقط به خاطر ناراحتی از دادن پیامبر بود یا دلیل دیگری هم داشت. آری دلیل اصلی گریه های فاطمه روشن گری سیاسی برای از دست رفتن خلافت و زمین ماندن وصیت پیامبر بود حضرت زهرا علیها السلام به این خاطر گریه می کرد که دیگر کسی که  سزاوار جانشینی پیامبر باشد بر منبر او تکیه نخواهد زد وگرنه حضرت علی در حکم نفس پیامبر بود. دلیل این تحلیل آن است که بازیگران سیاسی دستگاه خلاغت دروغین ، ازشدت گریه های فاطمه علیها السلام به حضرت علی علیه السلام شکایت کردن و به او گقتن به فاطمه بگو یا شب گریه کند یا روز. تا آنجا که بنابر اسناد تاریخی، مدتی  بعد از رحلت پیامبر وابستگان به خلیفه اول مانع حضور و گریه حضرت زهرا  بر مزار پیامبر می شدند به طوری که حضرت زهرا برای گریه کردن به مزار شهدای احد می رفت. حضرت زهرا علیها السلام با گریه های طولانی و مداوم فقط می خواست قلب غفلت زده مردم را بیدار کند که چرا در جریان غصب خلافت علی را تنها گذاشته اند.

جریان غصب فدک و دفاع حضرت زهرا از باغ غصب شده :

به راستی علت غصب فدک و دفاع حضرت زهرا از فدک به خاطر چه بود؟  به راستس را این همه پافشاری و پیگری در طرح موضوع فدک و مطالبه  آن حضرت به بازگرداندن باغ فدک چه می توانست باشد؟ مصادره  و غصب باغ فدک در راستای غصب خلافت از حضرت امیر بود

1- نخستین پاسخ این است که با توجه به وسعت باغ فدک و بالا بودن میزان  محصولات آن،  درآمدی که ازباغ  حاصل می شد مبلغی بسیار قابل توجه بود . هدف کودتاچیان سقیفه آن بود که در یک جنگ اقتصادی ، فدک را از خاندان رسالت به خصوص حضرت علی بگیرند و بر این پندار بودند که او را از نظر مادی و اقتصادی تحت فشار قرار دهنده تا نتواند  علیه حکومت خود خوانده اقدامی بکند.

2- با نگاهی گذرا به خطبه حضرت زهرا علیها السلام که به خطبه فدک مشهور است، متوجه خواهید شد که هدف اصلی حضرت زهرا در دفاع از غصب فدک، فقط گرفتن فدک نبود چرا که قطعا غصب خلافت در دیدگاه حضرت زهرا بسیار مهم تر از غصب فدک بود.اگر بازپس گیری فدک برای حضرت زهراعلیها السلام مهم باشد پس به طریقه اولی گرفتن خلافت از دست دزدان آن بسیار مهم تر باید باشد. در واقع حضرت زهرا علیها السلام با خطبه فدکیه همان هدف قبل را دنبال می کرد او می خواست با پیش کشیدن غصب فدک، اذهان مردن را نسبت به   حق غصب شده شوهر گران مایه اش بیدار کند. چرا که اگر آن روز ابوبکر به مجرد ادعا فاطمه علیها السلام، فدک  را به او می داد  فردای آن روز حضرت زهرا می آمد و دعای غصب خلافت همسرش را می کرد.

***

طرح پلاکارد میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) ، پلاکارد میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) ، میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) ، حضرت فاطمه الزهرا (س) ، فاطمه الزهرا (س)

ثامن گرافیک

همیشه توی کار فکرم این بوده که کاربردی ، ساده ، همه پسند و قابل چاپ باشه . از سال 1392 با دوستان عزیزم در سایت عمارها ساکنیم و افتخار می کنم که در کنار این بزرگواران مشغول کار فرهنگی سایبری هستیم . کتانباف 09357331280 التماس دعا

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.