بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
***
پیش نمایش طرح ( کلیک کنید )
دریافت سایز اصلی : DOWNLOAD
***
به انضمام :
جنگ نرمِ دشمن در محرم چیست؟
به گزارش روضه نیوز ؛ در حال حاضر یکی از بهترین سلاحهای برنده در برابر جنگ نرم دشمنان برنامه های عزداری در محرم است. امروزه خوشبختانه جنگ نظامی نداریم ، اگر یک وقتی جنگ نظامی هم پیش بیاید. باز پیشقراول هایش جوان هایند. امروز جنگ نرم مطرح است. نه امروز، سی سال است مطرح است. در جنگ نرم ، آن چیزی که باید مورد توجه باشد، این است : در جنگ نرم و جنگ روانی – که جنگ روانی یکی از بخش های جنگ نرم است- هدف دشمن این است که محاسبات طرف مقابل را عوض کند. در جنگ نرم ، هدف آن چیزی است که در دلست، در ذهن است، در مغز است: یعنی اراده ی انسان ها . دشمن می خواهد اراده ها را عوض کند.
دشمن به اهمیت و جایگاه محرم در تشیع و ایران کاملا آگاه و بیناست. خصوصا که در سال ۸۸ به عینه دید که توهین به شعائر حسینی چه عاقبتی برای نیروهای گماشته و خودفروخته اش دارد. انقلاب اسلامی نیز در محرم جان تازه ای گرفت تا اینکه در ۲۲ بهمن ماه به پیروزی رسید. ایام محرم بی شک همیشه نقطه ی عطفی در بحث دشمن شناسی و عقب راندن دشمن در جمهوری اسلامی ایران و دنیای تشییع بوده است. این سال ها نیز پیاده روی اربعین خار دیگری در چشم جهان استکبار بوده است. لذا حتمی است که آنان بیکار ننشسته اند و دنبال به انحراف کشیدن و خالی کردن مجالس از شعور و به نوعی ایحاد هیئت سوکولار هستند.
دشمن شناسی باید از مهمترین اهداف مراسمات ماه محرم باشد
***
آنگونه که امام زمان میپسندند عزاداری کنیم
به گزارش روضه نیوز به نقل از رسا؛حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی ظهر امروز در سومین روز از ضبط برنامه درسهایی از قرآن در مصلای دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به برکات عزاداریهای ماه محرم گفت: تاسوعا و عاشورا فرصت استثنایی است؛ زمانی که مردم بازارها را میبندند و به نفع مظلوم داد میزنند، هنوز مظلومکشی تمام نشده است.
تاسوعا و عاشورا بعضی از آیات قرآن را تعبیر میکند
وی در ادامه با بیان اینکه تاسوعا و عاشورا بعضی از آیات قرآن را تعبیر میکند، افزود: قرآن کریم میفرماید که ای پیامبر نام تو را بلند نگه میداریم و خطاب میکند ای پیامبر کسانی که تو را مسخره میکردند آنها را از بین میبریم در داستان کربلا حرفی از بنیامیه باقی نماند.
رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به نقشه دشمنان ابراز کرد: نقشه خدا بهترین نقشه است، خواستند امام حسین(ع) را با ۷۲ تن از یارانش بکشند و از بین ببرند اما خدا دستور داد که خاک حسین را تسبیح کنند و دائم در گردش باشد به این معنا که اگر خون مظلومی در زمین ریخته شود هرگز فراموش نخواهد شد.
کربلا نمایشگاه آیات قرآن است
این مفسر قرآن با تأکید بر اینکه کربلا نمایشگاه آیات قرآن است، اظهار کرد: خدا می فرماید که عاقبت برای متقین است و ما پیامبران و یاران آنها را در همین دنیا یاری میکنیم پیامبر پیروز شد یا ابولهب؟ پس صحنه کربلا، نمایشگاهی است برای برجسته شدن وعدههای خدا.
وی در ادامه با بیان اینکه بعضی سخنرانیها بیدارباش است، ابراز کرد: برخی سخنرانیها برای کسانی است که نگاه میکنند و برخی سخنرانیها برای کسانی است که بلند نمیشوند و برخی سخنرانیها برای کسانی است که نمیروند یعنی برای کسانی است که خواب هستند، تعدادی از سخنرانیها برای کسانی است که تند نمیروند و بعضی سخنرانیها برای کسانی است که نیفتند.
این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: در شب عاشورا سخنرانی باید برای کسانی باشد که نیفتند، چرا که حاضران در مجلس اباعبدالله(ع) بیدار شدهاند و میدانند حق و باطل چیست، قیام کردهاند، راه افتادهاند و فقط باید مواظب باشند که نیفتند و عبادتهایشان خراب نشود.
اشک برای مظلوم یعنی من زنده هستم
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه در روزعاشورا و تاسوعا نباید به مردم گفت که بیدار شوید یا بروید یا بدوید، عنوان کرد: فقط باید گفت نیفتد. این کارشناس دینی تصریح کرد: باید مواظب سرمایهها باشید، اشکها سرمایهاند؛ اشک برای مظلوم یعنی من زنده هستم، انسانی که اشک ندارد موتورش خاموش شده است.
وی با بیان اینکه موتور بدن عقل و چراغ آن اشک است، گفت: فردی که اشک دارد مشخص است که عاطفه دارد چشمی که اشک ندارد یعنی چراغ آن خاموش است باید قدر این اشکها را دانست.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه عزاداریها برکاتی دارد، ابراز کرد: در عزاداریها، دین تبلیغ میشود وقتی جمعیت جمع میشود زمان را صرف حرفهای اصلی کنیم، بعضی مساجد در شب بیست ویکم ماه رمضان که مسجد شلوغ است برای مسجد پول جمع میکنند البته این کار خوبی است اما زمان آن شب بیست و یکم نیست باید فرصتها را غنیمت شمرد.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه یکی از برکات عزاداری، گسترش انفاق است تصریح کرد: مسأله اطعام موضوع مهمی است در همه دین ما اطعام وجود دارد حضرت علی(ع) در هنگام نماز، انگشترش را به فقیر داد در ۲۷ آیه قرآن نماز و زکات در کنار هم آمده است، به خانه فقرا بروید و زکات بدهید در روزه هم کمک به فقرا وجود دارد اما دین میگوید اگر یک روز، روزه بخورید باید به شصت فقیر غذا بدهید.
وی با اشاره به اینکه در حج کمک به فقرا وجود دارد حاجی باید گوسفند بکشد، عنوان کرد: بخشی از قربانی را باید به فقرا بدهد بخشی از زکات و خمس هم برای فقرا است. رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: در جهاد اگر فرد غنیمت گرفت، باید سهم فقرا را بدهد، البته همه ولیمهها برای فقرا نیست برای نمونه ولیمه عروسی یا حج برای فقرا نیست، گاهی همه میهمانیها اشرافی است یا همه میهمانیها کفارهای است، باید در میهمانی غنی و فقیر با هم باشند، در عزاداری پولدار و فقیر با هم هستند و عزاداری یک بسیج واقعی است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از برکات عزاداری بیان تاریخ است، افزود: در قرآن کریم خداوند میفرماید که یاد کن از تاریخ ابراهیم و در جایی دیگر بیان میکند که نگذار تاریخ مریم فراموش شود، در مراسم عزاداری مردم با الگوهای مثبت و منفی آشنا میشوند در عزاداریها صله رحم انجام میشود و نذورات رونق پیدا میکند.
وی در ادامه با اشاره به سایر برکات عزاداریها، تصریح کرد: یکی دیگر از برکات عزاداری اجتماع جوانان است، در هیأتها جوانان زیادی وجود دارد این اجتماع جوانان به اسم مذهب است، برکت دیگر عزاداریها تقویت عاطفه و احساس است در دفاع مقدس مردم جوانانشان را به جبهه میفرستادند، همانطور که حضرت علی اکبر(ع) به میدان مبارزه رفت.
این کارشناس فرهنگی ابراز کرد: عزاداری سیدالشهداء یک کلاس ظلمستیزی است، وقتی انسان تاریخ کربلا را میخواند ظالمان را لعنت میکند، در عزاداری توجه به مظلوم میشود، روایت داریم که اگر کسی صدای مظلومی را بشنود و بیتفاوت باشد، مسلمان نیست، از تاریخ امام حسین(ع) میتوان کپیبرداری کرد، در حال حاضر مرجع تقلید میتواند بگوید هل من ناصر ینصرنی و مردم جواب ایشان را بدهند.
مواظب باشید در اشعار عاشورایی غلو نکنید
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر اینکه در عزاداریها شرکت کنیم، اظهار کرد: یک روحانی میگفت که ده شب سخنرانی کردم و شب یازدهم گفتم که اجازه بدهید که امشب دیگ را بشویم، اثر شستن آن دیگ، از ده شب سخنرانی بیشتر بود، موسس حوزه علمیه قم آقا شیخ کریم حائری در شب عاشورا عبایش را کنار میگذاشت و در هیئتها سینه میزد.
وی در ادامه افزود: در کربلا خیمههایی را هم آتش میزنند، آیتالله خوانساری و آیتالله محقق داماد از مکه به کربلا آمده بودند، من خدمت آقای محقق داماد رفتم و گفتم که این خیمهها قیمتی است که آتش میزنند آیا اینها اسراف نیست؟ ایشان فرمود برای زنده نگه داشتن تاریخ، این پولها اسراف نیست. ما با آتش زدن خیمهها، تاریخ عاشورا را به جوانان نشان میدهیم.
سعی کنیم در عبادتها لجبازی نکنیم
این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه مواظب باشید که در اشعار عاشورایی غلو نکنید، تصریح کرد: در اشعار باید فضیلت بزرگان و امام را گفت نباید در نذورات اسراف شود، اسراف گناه کبیره است عزاداری مستحب است نباید در آن گناه کبیره اسراف را انجام داد نباید به خاطر کوبیدن پارچه سیاه دیوارها را خراب کرد باید هوای محل عزاداری پاکیزه باشد در بهداشتی بودن ظروف دقت شود در عزاداری نباید چشم هم چشمی باشد سعی کنیم در عبادتها لجبازی نکنیم.
این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: گاهی اوقات کارهایی را انجام میدهیم که در متن روایات اهل بیت(ع) و قرآن نیست عزاداری ما باید همانند امام صادق(ع) و امام زمان(عج) باشد ما عشق قمه زنها را قبول داریم اما باید مسیر این عشق عوض شود شما میتوانید مقداری خون به بیماران اهدا کنید به نیت امام حسین(ع).
این کارشناس مذهبی ابراز کرد: عزاداری جزو فطرت انسان است انسان هر چیزی را که از دست میدهد برای آن عزاداری میکند حضرت یعقوب(ع) آنقدر در فراغ یوسف گریه کرد که نابینا شد، گریه یک درمان و پیام است گریه علامت شعور و درک است، در جلسات عزاداری، وقتی به انسان حال گریه و تضرع دست میدهد حتما دعا مستجاب میشود از این حالات قدردانی کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه بعضیها گریه را بدعت میدانند تصریح کرد: در بعضی کشورها وقتی یکی از افراد خانواده میمیرد او را خاک میکنند بدون کوچکترین اشکی گریه یعنی احساس، عاطفه، عشق و بیعت با احساسات. رییس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: گریه بر حضرت ابوالفضل(ع) یعنی عشق؛ گریهای که با تصمیم همراه باشد تا تحولی در ما بوجود بیاید علامت قبولی حج این است که انسان پس از حج تغییراتی کرده باشد خوب است که پس از عاشورا تحولی در زندگی خود بدهیم، اگر کسی قهر است آنها را آشتی بدهیم و اگر با کسی قهر هستیم آشتی کنیم واسطه خیر باشیم، روزی یک ساعت مطالعه کنیم، امام حسین(ع) از یزید یک شب وقت گرفت که نماز بخواند و با خدا مناجات کند.
باید آنگونه که امام زمان(عج) میپسندند عزاداری کنیم
وی ادامه داد: پس قرآن و نماز را پررنگ کنیم، همان که حضرت ابوالفضل(ع) خودش آب نخورد و میخواست آن را برای فرزندان برادرش بیاورد، شما هم سرمایهات را برای حل مشکل دیگران بکار بینداز عزاداری و مشکی پوشیدن یک کار پوستی است و باید کار مغزی هم انجام داد البته باید شور باشد. وقتی زن شاه به حرم امام رضا(ع) میآمد حجاب داشت به این معنا که وقتی در فضای مذهبی قرار میگرفت اظهار مذهب میکرد.
این کارشناس دینی با بیان اینکه فضاسازی مهم است حتی گاهی انسان در کنار مسجد گناه نمیکند، ابراز کرد: سعی کنیم در هیئتها گناه نشود باید در عزاداریها اسلام ناب محمدی(ص) احیا شود ما باید آنگونه که امام زمان(عج) میپسندند عزاداری کنیم عزاداری ما باید با بصیرت و سوز همراه باشد. حجتالاسلام والمسلمین قرائتی در پایان گفت: ما باید به نماز توجه کنیم، در روز عاشورا، امام حسین(ع) نه تنها از نماز نگذشت، بلکه از مستحبات نمازش هم نگذشت، یعنی امام نمازش را در اول وقت، با اذان و اقامه و با جماعت خواند حضرت زینب(س) در شب یازدهم نمیتوانست روی پا بایستد اما نشست و نماز شب خواند الگوی ما حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) است، آنها الگوی مقاومت هستند. اگر ما تفکر حسینی را به روح خود تزریق کنیم م توانیم در برابر دشمنان مقاومت کنیم.
***
مصیبتبارترین قیام بعد از کربلا
به گزارش روضه نیوز به نقل از فارس؛ ۲۸ ذیالحجه سال ۶۳ هجری قمری در مدینه النبی اتفاق خونین رخ داد، واقعه دردناک حرّه از سوی عمال پلید و ستمگر یزید علیه مردم مدینه اتفاق افتاد، «حرّه» به معنای زمین سنگلاخی و سنگستان است و چون بخشی از مدینه از سنگلاخ و سنگهای آتشفشانی پوشیده شده است، آن منطقه «حرّه» نامیده شد و به علت پیدایش این فاجعه در آن منطقه و نفوذ سپاه شام به مدینه از طریق «حرّه و اقم» به «واقعه حرّه» معروف شده است.
این جریان پس از حادثه کربلا و آگاهى مردم از ماهیت یزید و اعلام جهاد از سوى عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه و برخى دیگر از صاحبنفوذان در مدینه آغاز شد، مردم مدینه نخست با عبدالله بن حنظله بیعت کردند و آن گاه عثمان بن محمد بن ابوسفیان والى مدینه را بیرون کردند.
در نتیجه عمال بنی امیه در منزل مروان بن حکم اجتماع کردند و همگى در آنجا محبوس شدند، هنگامی که یزید از ماجرا اطلاع یافت، لشکر عظیمى را به سوی مدینه رهسپار ساخت و فرماندهى آن را به عهده مردى خونریز به نام «مسلم بن عقبه» گذاشت.
این فرمانده سفاک، پس از محاصره مدینه، مقاومت آنان را درهم شکست و به قتل و غارت مدینه پرداخت و کشتار وسیعى را در این شهر به راه انداخت.
ابن اثیر مىنویسد: مسلم بن عقبه، مدینه را سه روز بر لشکریانش مباح ساخت که هرگونه بخواهند در آن عمل کنند. آنان به کشتار وسیع مردم پرداخته و اموال آنان را نیز غارت کردند.
مسلم بن عقبه وقتى بر مردم مسلط شد، از آنان به عنوان بردگان یزید بیعت مى گرفت که اختیار اموال و خانواده آنها به دست یزید است که هر گونه بخواهد در آنها تصرف کند. هر کس امتناع مىورزید، کشته مىشد، در این فاجعه از بزرگان مهاجر و انصار ۱۷۰۰ نفر و از سایر مسلمانان ۱۰ هزار نفر به قتل رسیدند.
ابن ابى الحدید مىنویسد: لشکریان شام، مردم مدینه را سر بریدند، آن گونه که قصاب، گوسفند را سر مىبرد. چنان خونها ریخته شد که قدمها در میان آنها فرو مى رفت، فرزندان مهاجر و انصار و مجاهدان بدر را به قتل رساندند و از آنها که باقى ماندند، به عنوان بردگان براى یزید بیعت گرفت.
همچنین در این فاجعه به زنان مسلمان نیز بىحرمتى شد و جمعى از آنان مورد تجاوز قرار گرفتند، یاقوت حموى در «معجم البلدان» مىنویسد: در این فاجعه مسلم بن عقبه، زنان را نیز بر سربازان خویش مباح ساخت.
در این شرایط تنها خانهای که از تعرض در امان بود، خانه امام سجاد(ع) بود، امام زینالعابدین(ع) با بینش عمیق سیاسی و آگاهی از سرانجام قیام، از تأیید قیام و شرکت در آن امتناع کرد، به همین خاطر کسی متعرض خانه امام(ع) نشد و امام(ع) علاوه بر اهل بیت حدود ۴۰۰ نفر از زنان بنی عبد مناف را برای در امان ماندن از تعرض لشکر مسلم بن عقبه در منزل خود پناه داد.
البته نقل شده است که مسلم در دیدار با امام سجاد(ع) به اکرام و تجلیل از امام پرداخت، البته در منابع به دعائی از امام اشاره شده است که امام قبل از ملاقات با مسلم آن را قرائت فرمود و مسلم که قبل از آن به تهدید امام پرداخته بود به اکرام امام پرداخت.
از نکات جالب این رویداد این است هنگامی که مردم مدینه، به دلیل کارهای ضد دینی یزید، والی مدینه و خاندان بنیامیه را از مدینه اخراج کردند، امام سجاد(ع) همسر و خانواده مروان را به درخواست خود مروان، پناه داد و خود حضرت به دلیل نامساعد بودن شرایط با مردم مدینه همراهی نکرد و خانواده و عیال و اطفال خود را با خانواده مروان سوى «ینبع» روانه کرد، البته نقل شده است که امام(ع) خانواده مروان را با خانواده خود به سرپرستى عبدالله بن على فرزند خود به طائف فرستاد، این عمل امام از خوی جوانمردی آن حضرت نشأت میگرفت.
باید گفت که قیامهای خودسرانهای که پس از قیام امام حسین(ع) در سراسر قلمرو اسلامی واقع میشد، عمدتاً با مخالفت یا بیتوجهی امامان(ع) روبرو میشد، زیرا بسیاری از این قیامها با اهداف و آرمانهای غلط آغاز میشد و با تحمیل هزینههای گزاف بر جامعه مسلمین به پایان میرسید که از این میان واقعه حره یکی از مصیبتبارترین این قیامها است.
فارس
***
پلاکارد ماه محرم ، طرح پلاکارد ماه محرم ، بنر پلاکارد ماه محرم
دیدگاه کاربران ...
تعداد دیدگاه : 0
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.