بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
قسمت نشد اربعین کنارت باشم
و زائر آن صحن و مزارت باشم
به خود فاطمه سوگند که مایل بودم
چون شهیدان خدا یاور و یارت باشم
و از آن نوع نگاهی که به حرٌت کردی
به من انداز که بر چوبه ی دارت باشم
گوش جان جز به صدای غم تو نسپارم
آمدم گوشه ی این روضه که زارت باشم
گفته ای دار وندارت همه در علقمه ماند
من فدای تو و آن دار و ندارت باشم
پس برایم بنویسید به مشهد آیم
اربعین روزی اگر نیست کنارت باشم
یاسر مسافر
***
پیش نمایش طرح ( کلیک کنید )
دریافت سایز اصلی : DOWNLOAD
***
پیش نمایش طرح ( کلیک کنید )
دریافت سایز اصلی : DOWNLOAD
***
به انضمام :
تفاوت های جالب حج و حماسه اربعین
به گزارش خبرنگار سرویس مداحان روضه نیوز ؛یدالله بهتاش همزمان با فرارسیدن ایام اربعین حسینی گفتگویی خواندنی با تحریریه روضه نیوز داشته است که در ادامه می خوانید:
برجستگی های حماسه زیارت اربعین را ذکر بفرمائید؟با یک حدیث از امام عسکری (علیه السلام) آغاز می کنم که علامات مومن را می شمارند و می فرمایند:
عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: صَلاهُ إحدَی وخَمسِینَ، وزِیارَهُ الأربَعِینَ، والتخَتم فی الیَمِینِ وتَعفِیرُ الجَبِینِ، والجَهرُ بِبِسمِ اللهِ الرحمنِ الرحیمِ.
نشانههای مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز (واجب و مستحب در شبانهروز)، زیارت اربعین، انگشتری در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و «بسم الله الرحمنِ الرحیم» را بلند گفتن.
زیارت اربعین یکی ازبرجستگی های اش این است که از علامت مومن و شیعه علی بن ابی طالب علی (علیه السلام)هست.
زیارت اربعین برجستگی های بسیاری دارد که به ۲ مورد مهم آن اشاره می کنم:
۱- آثار معنوی زیارت اربعین
که باعث می شود ما قرب به خدا پیدا کنیم و قرب به رسول خدا پیدا کنیم و قرب به ائمه معصومین پیدا کنیم و وقتی که که قرب به خدا و ائمه پیدا کنیم حتما نتیجه اش بهشت خواهد بود.
پس باید توجه داشته باشیم که در این زیارت اربعین چه از راه دور و چه از راه نزدیک بر معنویاتمان بیافزاییم و خودمان را به خدا و اهل بیت نزدیک کنیم.
۲-آثار سیاسی
که مانور عظیمی است که در آن از همه ی مذاهب شرکت می کنند. ما یک مانور عظیم مراسم حج را هم داریم در صورتی که خیلی هم محدود هست و دو سه میلیون می روند که همه شان هم مسلمان هستند. حالا فِرق مختلف مسلمانان هستند.
اما در این حماسه اربعین شیعه هست، اهل تسنن هست، مسیحی هست، یهودی هست، هندو هست از تمام طبقات مختلف در این جمع هستند. پس این مراسم بسیار عظیمی هست که باید از این فرصت استفاده کنیم. پس این دو برجستگی یعنی هم آثار معنوی و هم آثار سیاسی را که الان یک تیری به چشم دشمنان دین شده را بزرگش کنیم.
تاثیر حضور و نقش مداحان را در حماسه زیارت اربعین چگونه ارزیابی می کنید؟نقش مداحان در تمام مجالسی که به نام اهل بیت(علیهم السلام) مخصوصاً حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) هست واقعا محوری و تاثیر گذار است و شورآفرین است. در یک جمعی که مربوط به حضرت اباعبدالله حسین(علیه السلام) باشد خواه نا خواه آن شور ایجاد می شود. حضور مداحان در مراسم اربعین باعث تاثیرگذاری معنوی و شور بیشتری خواهد بود.
مداحان بزرگوار از این فرصت استفاده کنند و شور را با شعور آمیخته بکنند. در مجالس معرفت افزایی بکنند. در این جمع هم شیعه هست و هم سنی. شاید کسانی که در این جمع ها بیایند به واجباتشان پایبند نباشند، ممکن است در این جمع حتی بی نماز داشته باشیم، بی حجاب داشته باشیم و.. ما باید از این فرصت استفاده بکنیم و همان طور که شور را ایجاد می کنیم شعور هم ایجاد کنیم. من خودم می خواهم از این فرصت استفاده بکنم و بگویم که مردم را مغرور نکنیم. خداوند رهبر بزرگوارمان را حفظ کند که در یکی از سخنرانی هایشان که در روز ولادت بی بی فاطمه زهرا(سلتم الله علیها) خدمتشان رسیده بودیم، یکی از سفارش های حضرت آقا به ما این بود که مردم را مغرور نکنیم.
اینکه الان بگوییم ما اربعین امام حسین(علیه السلام) رفته ایم دیگر همه ی گناهامان آمرزیده شده است. نه! باید مردم را تشویق به عمل به دستورات دین بکنیم. حدیثی حضرت رضا(علیه السلام) دارند که در بحارالانوار می فرمایند: “لا تدعوا العمل الصالح و الاجتهاد فی العباده اتکالا على حب آل محمد” یعنی عمل صالح را رها نکنید، کوشش در راه دین را رها نکنید و تکیه کنید به اینکه ما محبت اهل بیت(علیهم السلام) را داریم.
برعکسش هم می فرمایند:«عمل صالح و عبادت را رها نکنید و بگویید ما محبت اهل بیت را داریم محبت اهل بیت را هم رها نکنید.»
این دو با هم هستند و به تنهایی کارساز نیستند. نگوییم چون محبت اهل بیت را دارم نماز می خواهیم چه کنیم؟! عبادت می خواهیم چه کار؟! یا برعکسش بگوییم ما که عبادت داریم، نماز داریم پس محبت اهل بیت را می خواهیم چه کنیم؟!این ها هر دو با هم است. “إن الذین آمنو و عملو الصالحات” پس باید از این فرصت ها استفاده کنیم. یه وقت از ان طرف شور و هیجان هست مردم را خیلی از عمل بازداریم. اگر ما دوساعت سینه بزنیم، عزاداری بکنیم و زیارت عاشورا بخوانیم آیا جای دو رکعت نماز صبح را می گیرد؟ یا کسی بیاید از نجف اشرف پای پیاده اربعین خودش را به کربلا برساند و پاهایش آبله هم بزند آیا اگر مدیون کسی باشد دینش ادا می شود؟
پس باید معرفت افزایی هم داشته باشیم و مردم هم به این امور توجه داشته باشند.
چه آسیب هایی می تواند پیاده روی اربعین را تهدید کند؟خیلی مواظب باشید دشمن می خواهد تفرقه افکنی کند بین این هایی که برای راهپیمایی اربعین می روند. کسانی هستند که حتی در این مسیر می آیند و ادعای امام زمان(علیه السلام) و یا پسر امام زمان(علیه السلام) می کنند و می خواهند درگیری ایجاد کنند باید راهپیمایان سعه ی صدر داشته باشند و از بحث و جدل دوری کنند. دشمنان می خواهند با دوربین هایشان به بزرگنمایی این آسیب ها بپردازند.
***
۳ روش خواندن زیارت عاشورا در آئینه روایات
به گزارش روضه نیوز ؛با استفاده از روایات رسیده از معصومین (ع) و توضیحات پیرامون آن روش آسانخواندن زیارت عاشورا به شرح زیر است…
آیت الله سیّد علی موحّد ابطحی در پاورقی کتاب «شفاء الصّدور فی شرح زیارت العاشور» نوشتهاند آیت الله حاج میرزا ابوالفضل طهرانی (متوفی ۱۳۱۶) روایت شریف زیر را در شیوه خواندن زیارت عاشورا نقل مینمایند:
عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادی علیهِ السِّلامُ اَنَّهُ قالَ:
مَنْ قَرَءَ لَعْنَ زِیارَهِ الْعاشُوراء الْمَشهُورَهِ مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ:
«اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» کان کَمَنْ قَرَئَهُ مِأهَ مَرَّهً؛
وَ مَنْ قَرَءَ سَلامَها مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، و عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» کانَ کَمَنْ قَرَئَهُ مُأهً تامَّهً مِنْ اَوَّلِهِما اِلَی آخِرِهِما.۱
سپس آیه الله موحّد ابطحی در توضیح روایت چنین میفرمایند:
وَ قَدْ ذُکِرَ لِهذِهِ الرِّوایَهِ اِحْتِمالانِ:
۱ ـ اَنْ یَکوُنَ «تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» بَیاناً لِعَدَد.
۲ ـ اَنْ یَکوُنَ تَتِمَّهً لِلَّعْنِ وَ السَّلامِ، وَ عَلَیْهِ یُقْرَءُ هکَذا: «اللّهُمَّ الـعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسعینَ مَرَّهً» وَ فِی الَّسلامِ یَقوُلُ: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» وَ یَکُونُ نَظیرَ التَّهلیلاتِ الْوارِدَهِ فی اَیّامِ ذِی الحَجَّهِ: «لا اِلهَ اِلاّ الله عَدَدَ اللّیالی وَ الدُّهُور»، وَ اللهُ الْعالِمُ.۲
بنابر این زیارت عاشورا را میتوان به سه شیوه قرائت کرد:
۱ ـ بعد از قرائت زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، هر یک از آن عبارات را بهطور کامل ۱۰۰ بار تکرار کنیم. این شیوه، همان شیوه مشهور و کامل میباشد.
۲ ـ بعد از زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، بعد از خواندن عبارت: «اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً»، ۹۹ بار دیگر میگوییم: «اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً»
و بعد از خواندن عبارت: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»، ۹۹ بار دیگر میگوییم: «السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»
۳ ـ بعد از قرائت زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، چنین میگوییم:
«اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً؛ اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً»
«السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ؛ السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً»
***
چرا فقط برای امام حسین(ع) اربعین میگیریم
به گزارش روضه نیوز ؛ همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی، انسانهای بسیاری که محب اهل بیت علیهمالسلام هستند و تفاوتی ندارد که شیعه هستند یا غیر شیعه، از نقاط دور و نزدیک، فرسنگها راه را برای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا میروند.
یکی از سؤالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که چرا برای شهادت امام حسین (ع) مراسم اربعین برگزار میشود، ولی در رحلت پیامبر و سایر ائمه این کار صورت نمیگیرد؟ توضیح دهید.
پاسخی که میتوان به این سؤال داد این است که:
اقامه عزای حسین در اربعین سالار شهیدان در جهان تشیع به خاطر چند چیز است:
۱ ـ برپایی مراسم سوگواری برای امام حسین (ع) در مناسبتهای مختلف دستور امامان (ع) است. گریستن بر ابا عبدالله الحسین (ع) ثواب بسیار دارد. فرشتگان، پیامبران، زمین، آسمان، حیوانات صحرا و دریا هم بر عزای حسین (ع) گریستهاند.
عزاداری بر حسین (ع) نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشهدا(ع) است. دستور امامان بر گریستن بر امام حسین (ع) بسیار است. حضرت رضا (ع) به ریّان بن شبیب فرمود: «اگر بر چیزی گریه کنی، بر حسین بن علی گریه کن، که او را همچون گوسفند سر بریدند».
یکی از رموز این همه تأکید بر سوگواری امام حسین (ع) این است که این کار یک نوع مبارزه با ستمگران بنیامیه و بنیعباس و طاغوتیان است. در حقیقت برقراری عزای حسینی یک جهاد مقدس و احیای خط ائمه (ع) و تبیین مظلومیت آنان و اعتراض به ظالمان و حمایت از مظلومان، و انتقال فرهنگ شهادت به نسلهای آینده است.
محرم و صفر اسلام را بیمه کرده است
۲ ـ در نخستین اربعین شهادت امام حسین (ع) جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی موفق به زیارت تربت و قبر سید الشهداء (ع) شدند، نیز بنا به برخی نقلها در اربعین، کاروان اسرای اهل بیت (ع) در بازگشت از شام وارد کربلا شدند و برای شهدای کربلا گریه و عزا داری نمودند بنابر این اولین عزاداری برای سیدالشهدا در اربعین شهادت حضرت صورت گرفت. شیعیان نیز برای شرکت در عزا داری حضرت زینب و اسرای کربلا و احیای خاطره غمبار عاشورا و تداوم شور حسینی همه ساله در اربعین عزاداری میکنند.
۳ ـ زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین مستحب است و از نشانههای مؤمن شمرده شده است. امام عسکری (ع) فرمود: «نشانههای مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی به خاک گذاشتن (در حال سجده)، و بسم الله را (در نماز) بلند گفتن».
به طور کلی، تاکید و توصیهای که از طرف ائمه (ع) برای عزا داری امام حسین صورت گرفته، در مورد هیچ امامی صورت نگرفته و با آن که شهادت امام حسین در یک روز است، اما همان طور که میدانید عزاداری برای ایشان از مدتها قبل و پس از آن ادامه مییاید.
این همه برای رسیدن به هدف و درسهایی است که در عاشورا بوده که هدف تمام امامان (ع) در آن خلاصه شده است که در قیام امام حسین (ع) روشنتر، آشکارتر، جامعتر و عمیقتر وجود یافته است.
پی نوشتها:
۱ . سفینه البحار، ج۱، ص ۹۷٫
۲ . بحارالانوار، ج۴۴، ص ۲۸۶٫
۳ . جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص ۴۱٫
فارس
***
پوستر خیر مقدم زوار عتبات عالیات
دیدگاه کاربران ...
تعداد دیدگاه : 0
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.