بسم الله الرحمن الرحیم
یا فاطِمَهَ الزَّهْراَّءُ یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّهَ عَیْنِ الرَّسُولِ یا سَیِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکِ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهَهً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الْمُجْتَبى یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّهَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ
***
پیش نمایش طرح (کلیک کنید)
دریافت فایل لایه باز این پوستر : DOWNLOAD
***
به انضمام :
آیا فدک حق فاطمه زهرا(س) بود؟ +دلایل و اسناد
در این بخش بر آن شدیم تا در حول محور و موضوع فدک و مستندات آن بیشتر بحث کنیم. با توجه به مقام والای حضرت فاطمه زهرا(س) در ذهن مخاطبان قابل تصور نیست که ایشان نسبت به چنین مقوله ای که به دنیای فانی مربوط می شود اینگونه حساسیت خاصی نشان داده باشند.لذا با رجوع به روایات و مستندات موجود به این مهم بیشتر می پردازیم.
فدک چیست؟
در سال هفتم هجرت، پیامبر خدا(ص) براى سرکوبى یهودیان خیبر که علاوه بر پناه دادن به یهودیان توطئهگر رانده شده، از مدینه به توطئه و تحریک قبایل مختلف علیه اسلام مشغول بودند، سپاهى به آن سمت گسیل داشت و پس از چند روز محاصره دژهاى آن راتصرف کرد.پس از پیروزى کامل سپاه اسلام،با آن که اختیار اموال و جانهاى شکست خوردگان همگى در دست پیامبر(ص) قرار داشت – رسول خدا(ص) با بزرگوارى تمام، پیشنهاد آنان را پذیرفت و به آنها اجازه داد نصف خیبر را در اختیار داشته باشند و نصف دیگر از آن مسلمانان باشد. بدین ترتیب، یهودیان در سرزمین خود باقى ماندند تا هر ساله نصف درآمد خیبر را به مدینه ارسال دارند.با شنیدن خبر پیروزى سپاه اسلام، فدکیان که خود را همدست خیبریان مىدیدند، به هراس افتادند؛ اما وقتى خبر برخورد بزرگوارانه پیامبر(ص) با خیبریان را شنیدند، شادمان شدند و از رسول خدا(ص) خواستند که با آنان همانند خیبریان رفتار کند. پیامبر خدا(ص) این درخواست را پذیرفت. (تاریخ الطبرى، ج۲، ص۳۰۲و۳۰۳)
ارزش اقتصادى فدک
درباره ارزش اقتصادى فدک بسیار سخن گفتهاند.برخى از منابع شیعى درآمد سالیانه آن را بین بیست و چهار هزار تا هفتاد هزار دینار نوشتهاند. ابن ابى الحدید معتزلى از یکى از متکلمان امامى مذهب چنان نقل مىکند که ارزش درختان خرماى این ناحیه با ارزش درختان خرماى شهر کوفه در قرن هفتم برابر بود.
به نظر مىرسد مىتوان تا حدودى ارزش واقعى اقتصادى آن را از یک گزارش تاریخى زمان خلافت عمربن خطاب دریافت. وقتى خلیفه دوم تصمیم گرفت فدکیان یهودى را از شبه جزیره عربستان اخراج کند، دستور داد نصف فدک را که سهم آنان بود، از نظر زمین و درختان و میوهها قیمت گذارى کنند. کارشناسان ارزش آن را پنجاه هزار درهم تعیین کردند و عمر با پرداخت این مبلغ به یهودیان فدک، آنها را از عربستان بیرون راند.بنابراین، مىتوان ارزش اقتصادى فدک در زمان رسول خدا(ص) و ابوبکر را چیزى نزدیک به این مقدار دانست.( السقیفه و فدک، ص۹۸)
جهت دریافت تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید
اختلاف حضرت زهرا(س) با حکومت بر سر فدک چگونه بود؟
گزارشهاى منابع شیعى و سنى نشان مىدهد که حضرت زهرا(س) برای اثبات ادعای خویش دلیل و برهان کافی داشته اند.لذا با توجه به بروز فتنه بعد از رحلت پیغمبر(ص) و دست آویزی خواص فتنه گر در حکومت وقت موجب شد که حق قانونی ایشان که پیامبر(ص) به دستورخداوند به دخترش بخشیده بود غصب گردد.
علامه اربلی می گوید:از حضرت صادق(ع) روایت شده که به حضرت عرض کردم آیا رسول خدا (ص) فدک را به فاطمه (س) بخشید؟ فرمود: رسول خدا (ص) آن را وقف نمود و خداوند متعال این آیه را نازل فرمود: «وات ذاالقربی حقه» آن حضرت به فاطمه (س) حقش را بخشید، عرض کردم: آیا حضرت رسول فدک را به او بخشید؟ فرمود بلکه خداوند تبارک و تعالی به او بخشید، روایات نزدیک به تواتر از طریق اصحاب ما در این مورد وارد شده و ثابت است که «ذالقربی» عبارتند از: علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهمالسلام).
احمد بن علی طبرسی می گوید:هنگامی که با ابوبکر بیعت شد و زمامداری وی بر عموم مهاجران و انصار ثابت گردید. دستور داد تا فدک را از تصرف حضرت فاطمه بیرون آورده و کارگزاران حضرت را از آن سرزمین خارج کنند، فاطمه (س) نزد او رفته و فرمود: چرا میراثم را از من گرفته و مرا از تصرف در حق خود محروم ساخته و دستور دادهای نمایندهام را از فدک بیرون کنند با اینکه رسول خدا (ص) به دستور خداوند آن را به من بخشیده و برایم قرار داده است، ابوبکر گفت: برای اثبات این ادعا چند نفر گواه و شاهد بیاور؛حضرت، امایمن را شاهد گرفت، امایمن گفت: گواهی میدهم که خداوند متعال به رسول خدا (ص) وحی کرد که حضرت فدک را به دستور خداوند به فاطمه بخشید و بعد از امایمن،علی(ع) آمده و همان مطلب را شهادت داد. ابوبکر نامهای برای حضرت فاطمه(س) نوشته و به دست او داد، عمر از راه رسیده و گفت: این نوشته چیست؟ گفت:فاطمه مدعی فدک شد و امایمن و علی بر آن گواهی دادند من هم سند آن را به اسم او نوشتم، عمر نوشته را از فاطمه گرفته و پاره کرد، فاطمه با چشم گریان از آن جا بیرون رفت.( طبرسی، الاحتجاج ۱/ ۱۲۳ – ۱۱۹).
خطبه فدک و اهداف ایراد آن
استاد باقر مقدسی گوید: چندین هدف برای پافشاری و سختگیری حضرت زهراء در موضعگیری ویژهاش میتوان در نظر گرفت:
اول: حضرت زهرا میخواست حق غصب شده خود را بازگرداند و این یک امر طبیعی برای هر انسانی که حق پایمال شده خود را از هر راه مشروع مطالبه کند.
دوم: حزب حاکم روی تمام حقوق سیاسی بنیهاشم دست گذارده و تمام امتیازات مادی و معنوی آنان را لغو ساخته بود، این عمر بن خطاب است که به ابن عباس میگوید: آیا میدانید که چه چیز باعث شد بعد از محمد(ص) قومتان توجهی به شما نکنند؟آنان از اینکه نبوت و خلافت در شما جمع شود و بدینوسیله بر قوم خود فخر و مباهات کنید خوششان نمیآمد لذا قریش برای خود فکری کرد و به نتیجه رسید که نسبت به اموال نیز بنیهاشم را از فدک و میراث و خمس (یعنی سهم ذویالقربی) محروم ساخته و آنان را مانند دیگر مردم به حساب آوردند.
سوم: حضرت زهرا با اصرار و پافشاری نسبت به فدک هدفش آن بود که زمینه را برای شوهرش در مطالبه حق پایمال شدهاش آماده سازد و در واقع فدک و خلافت با یکدیگر همراه و در یک مسیر قرار گرفته بود،چنانکه بعدها کلمه «فدک» عنوان بزرگتری پیدا کرد که منحصر به یک سرزمین مزروعی که در زمان رسول خدا محدود و معین بود نمیشد بلکه موضوع فدک همپای خلافت و تمام دفترچه و پرورنده اسلام شد.
چهارم: حضرت زهرا (س) با این درگیری با ابوبکر میخواست حال خود و موقعیت یارانش را برای مردم آشکار کرده و از حقیقت دستگاه خلافت برای آنان پرده بردارد تا حیات و نابودی هر کس به استناد دلیل و بینه باشد و الا پاره تن رسول خدا (ص) قدر و منزلتش بالاتر و شان و مقامش والاتر از آن بود که بخاطر دنیا،با شخصیتی همچون ابوبکر بر سر این موضوع جدل کند و لذا حضرت علی (ع) او را از اینکه به خاطر فدک با ابوبکر درگیر شود منع نفرمود با اینکه او خود گوینده این جمله بود که «من فدک را میخواهم چه کنم با اینکه فردا جایگاه هر کسی در قبر خواهد بود. به علاوه که امیرالمومنین(ع) میتوانست به اندازه اموالی که از حضرت زهرا غصب شده از جای دیگر به آن حضرت بدهد و او را از این گرفتاریها باز دارد چون آن چه که از ارث «بغیبغه» و «ابینیزر» به او رسید بیش از فدک ارزش داشت و حضرت پیش از وفاتش آنها را وقف بر مستندان نمود
دانلود نرم افزار فدک الزهرا (سلام الله علیها)
جهت دانلود بر روی تصویر کلیک کنید
در اینجا به بیان قسمتی از خطبه فدک اشاره می کنیم:
ای مسلمانها آیا من نسبت به گرفتن ارث خود باید مغلوب شوم، ای پسر ابیقحافه! آیا در کتاب خداوند آمده که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم از نبرم، تو مطلب ناروا و سخن نامناسبی گفتهای، آیا عمدا کتاب خدا را کنار گذاشته و پشت سرتان انداختهاید در آن جا که گوید: «سلیمان از داوود ارث برد»و در آنجا که داستان یحیی بن زکریا را بازگو میکند میفرماید: پروردگارا از سوی خودت جانشینی به من ببخش که از من و از خاندان یعقوب ارث ببرد…..
ای وای، ای قوم اوس و خزرج (فرزندان قبیله دختر کاهل) آیا میراث پدرم بلعیده شود در حالیکه شما مرا میبینید و صدای مرا میشنوید و آغاز و فرجام کار به شما برمیگردد و زمام امور در دست شما است؟! آوای ستمدیده شما را احاطه کرده و از هر جهت از قضیه آگاهید، شما هم نفرات و هم توان و نیرو دارید ابزار و وسایل در دست شما و اسلحه و تجهیزات در اختیارتان است، فریاد ستمدیده را میشنوید و پاسخ نمیگویید و آه و نالهاش به گوشتان میرسد و به فریادش نمیرسید…..
قسمتی از خطبه که مربوط به خلافت امیرالمومنین(ع) است:
آگاه باشید، من شما را چنین میبینم که به رفاه طلبی و زندگی راحت متمایل گشته و آن کس را که سزاوارتر به زمامداری بود دور ساخته و به راحتی و آسایش روی آورده از تنگدستی و فقر رهایی جسته و گسترشی یافتهاید و آن چه را که فراگرفته بودید کنار گذاشته و آن چه را که براتیان گوارا بود از گلو بیرون اندختید «پس اگر شما و تمامی کسانی که در روی زمین زندگی میکنند کافر شوند بدانید که خداوند بینیاز و ستوده است»
این سخنان خروشی بود که از جان برآمد و آهی بود که از جشم و غیظ من برخاسته و از بیتابی و توانفرسایی من حکایت میکرد، شکوه از دلتنگی کرده بدین وسیله اتمام حجت نمودم، پس این شما و این شتر خلافت، بر آن سوار شده و بتازید لکن بدانید که پشتش زخمی، پایش لنگان، ننگ و عارش جاودان، و نشان خشم الهی بر آن خورده و رسواییش همیشگی، و به آتش جانگداز و سوزان الهی متصل است که بر دلها اشراف دارد، آنچه را که انجام دهید پیش روی پروردگار و جلو چشم او است «و به زودی ستمگران خواهند دانست که در چه جایگاهی در چرخش و حرکت میباشند من دختر پیامبر شمایم که از عذاب سر سخت پیش رویتان شما را بیم میداد پس هر کاری که میخواهید انجام دهید که ما هم کار خود را انجام خواهیم داد و چشم به راه باشید که ما هم منتظریم»……
بحار الانوار علامه مجلسی/ج۸/ص۱۱۴
***
چرا فاطمه(س)، فاطمه نامیده شد؟
به گزارش فرهنگ نیوز ، علامه حسن زاده آملی در کتاب «فص حکمه عصمتیه فی کلمهٍ فاطمیه» در تبیین انگیزه از تألیف این اثرش مرقوم داشته اند: این علق نفیس به نام فص حکمه عصمتیه فی کلمهٍ فاطمیه به عنوان مستدرک و متمم کتاب مستطاب فصوص الحکم شیخ اکبر محیی الدین طائی حاتمی را در ۲۲ فصل به رشته تحریر درآورده و آنگاه آنرا در نوزده فصل شرح کرده ام و آن را با هدف تبیین، تحلیل و توصیف مقامات معرفتی ـ معنویتی ریحانه پیامبر اکرم(ص) بر اساس آیات، روایات و نقل کلمات حضرت زهرا(س) آن هم بخشی از منقبتهای آن جناب ـ نوشته ام.
ایشان در انگیزه و وجه تسمیه رساله یاد شده مرقوم نگاشته اند: انگیزه من بر تدوین این صحیفه مکرمه، القائی سبوحی بود که روزی بر یکی از شاگردان ما شد. وی که حایز منقبت علم و عمل است، هنگامی که تدریس ما در کتاب فصوص الحکم شیخ اکبر به «فص عیسوی» رسید، در یک توجه روحانی، عنوان این صحیفه نوری به این عبارت «فصُّ حکمهٍ عصمتیّهٍ فی کلمهٍ فاطمیهٍ» از قلبش بر زبانش جاری شد. از این عنوان خیلی خوشم آمد، در روع من دمیده شد و در بیان آن مطالبی را القا کردیم که آن را به شما هدیه کردیم و آن را در بیان این فص نگاشتیم، و این را تتمه فصوص الحکم قرار دادیم.
ایشان آنگاه نوشته اند: در دوره های تعلیم و تدریس فصوص الحکم، همواره این خاطره به من روی می آورد که چرا در این کتاب، فصی بنام یکی از زنان نادره دوران مانند مظهر ایمان و احسن منازل قرآن، حضرت عصمهالله الکبری فاطمه بنت خاتم الانبیاء(ص) و یا حضرت مریم بنت عمران (ع) منصوص در چند آیت قرآن اختصاص نیافته و آن را از آدم تا خاتم در ۲۷ فص، فقط به مردان اختصاص داده است؟! و چرا تأسی به قرآن کریم نشده است که خداوند سبحان در مورد انبیاء، تنی چند از پیامبران را نام برده و پس از آن فرموده است: «وَالَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهَا مِن رُّوحِنَا» (انبیاء/ ۹۱)، علاوه بر اینکه یک سوره قرآن کریم به نام حضرت مریم است که سوره «کهیعص» است؟ …
پس انگیزه های تدوین رساله و صحیفه نوری یاد شده عبارتند از:
۱٫ تتمیم و تکمیل فصوص الحکم ابن عربی از ۲۷ فص به ۲۸ فص، آن هم به نام انسان کامل و مظهر ایمان و احسن منازل قرآن فاطمه زهرا(س).
۲٫ تبیین مقامات ناشناخته، ناگفته و نانوشته فاطمه زهرا علیهاالسلام و شرح آن بر اساس آیات قرآن کریم و احادیث و روایات منقول از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و بیانات خود حضرت صدیقه طاهره(س).
خاستگاه تدوین رساله توجه قرآن کریم در طرح شخصیت حضرت مریم(ع) و فاطمه زهرا(س) و دغدغه های درونی و ولائی استاد علامه و القای قدسی و بارقه ملکوتی «فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه» به یکی از شاگردان و اوتاد حلقه درس و بحث دوره تدریس فصوص الحکم ایشان در آمل بوده است که آنرا برای کنگره بین المللی تجلیل و تکریم از عصمهالله الکبری صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) تدوین کردند.
مقامات صدیقه طاهره(س) در «فص فاطمیه»
علامه حسن زاده آملی در رساله قدسیه نوریه و صحیفه مطهره و مکرمه موسوم به فصّ حکمهٍ عصمتیّهٍ فی کلمهٍ فاطمیّه، آفاق گسترده و نوینی از شاکله و شخصیت صدیقه طاهره علیهاالسلام گشوده اند که مستند و مستفید از آیات قرآن و تفسیر انفسی و تأویل کتاب قویم الهی و احادیث و روایات صادر شده از زبان صدق حضرت معصوم(ع) است و برگرفته از منشأت وجودی حضرت زهرا(س) در قالب خطبه ها، ادعیه، نیایشها و احادیث، و ما از باب تلخیص و استخراج و اصطیاد رموز اسرار و اشارات صحیفه یاد شده، به گوهرها و جواهر اوصاف وجودی و نعوت ذاتی فاطمه زهرا(س) می پردازیم که عبارتند از:
۱٫ انسان کامل، خلیفه الهی و حجت بالغه حق؛
۲٫ مظهر نفس کل که دربردارنده ملک و ملکوت، غیب و شهادت و قوس نزول و صعود هستی است.
۳٫ میوه درخت وجود است که غایت حرکت ایجادی و وجودی میباشد. پس او شجره طیبه ای است در هر زمان و مکان، میوه های شیرین و دلنشینی دارد و مایه برکت و خیر کثیر، بلکه «کوثر» است.
۴٫ حقیقت ام الکتاب و مصداق «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَان»(الرحمن/ ۱۹) است.
۵٫ مطلع انوار علوی، مشکات ولایت و وعاء معرفت است.
۶٫ ام الائمه و ام ابیهاست.
۷٫ صاحب عصمت کبراست؛ جوهر قدسی و صاحب قوت نوریه ملکوتی.
۸٫ دارای همسری است معصوم، انسان کامل، صاحب مقام ولایت کلیه و امامت حقیقیه و حجت تام و کامل حق و نقش رسول خدا(ص) و اگر علی (ع) نبود کفوی برای فاطمه(س) نبود.
۹٫ مصداق آیاتی همچون مباهله، تطهیر، مودت، هل اتی و مقربین است.
۱۰٫ مقصود هستی و غایت آفرینش است که هستی و آفرینش به طفیل وجود او ظهور یافت.
۱۱٫ «لیله القدر» و «یوم الله» و جامع جمیع حقایق وجودی و کمالی است.
۱۲٫ قرآن ناطق، مفسر حقیقی قرآن و از مصادیق اتم و اجمل راسخان در علم و تأویل شناسان است.
۱۳٫ بنیه و سینه رسول خدا(ص) پیامبر اکرم(ص) است.
۱۴٫ فاطمه(س) ذات و مقامات معرفتی ـ معنویتی دارد که غیر از انسان کامل کسی را یارای شناخت و ادراک حقایق نوری و قدسی وجود آن گوهر آفرینش و کوثر هستی نیست.
۱۵٫ صاحب قیام ولایت الهیه و نبوت مقامیه و تعریفیه است.
۱۶٫ کلمه تامه حق، وجه رب، صراط مستقیم الهی و حبل متین خدای سبحان است.
۱۷٫ مظهر جامع اسماء حسنای حق و جامع اسماء جمال و جلال خدای سبحان است.
۱۸٫ صاحب قلب و مقام «احسان» و شهود رب است.
۱۹٫ جامع قرآن انزالی و تنزیلی است.
۲۰٫ صاحب معرفت ناب، حکمت زلال و علوم لدنی و افاضی الهی است.
۲۱٫ محدَّثه و محدِّثه است.
۲۲٫ سیده نساء عالمین از اولین تا آخرین است.
۲۳٫ صاحب وحی انبائی و سدیدی و مخاطب جبرئیل امین(ع) و صاحب صحیفه فاطمیه است که علم ما کان، ما یکون و هو کائن در آن درج شده و اینک در دست با کفایت بقیهالله الاعظم(عج) است.
۲۴٫ مخاطب به خطاب «یا ایّتها النفسُ المطئنّه …» (فجر: ۳۰ـ۳۱) و دارای مقام جنت ذات و لقای رب و وصال محبوب است.
۲۵٫ مظهر علم و عمل الهی و ایمان و عمل صالح و اسوه کمال وجودی در ساحت علمی و عینی است.
۲۶٫ اساس دین، عماد یقین، کهف قرآن کریم و موضع سر الهی و دارنده خصایص حق ولایت است.
۲۷٫ محور آل کسا و خامس آل عباست.
۲۸٫ ودیعه رسول خدا(ص) و انسیه حوراست.
۲۹٫ عالم به غیب سماوات و ارض و ملک و ملکوت است.
۳۰٫ بدان دلیل «فاطمه» نامیده شد که خلق از ادراک و معرفت ذات و هویتش محرومند و فرمود: «اِنّما سُمّیت فاطمه لانَّ الخلقَ فُطِموا عَن معرفتِها.» پس: الفاطمهُ ما الفاطمهُ و ما ادریکَ ما الفاطمهُ؟!
نتیجه گیری
رساله قدسیه و نوریه فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه با هدف تتمیم فصوص الحکم شیخ اکبر و انگیزه تبیین ابعاد وجودی و شخصیت حقیقی صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) و مقامات بلند و رفیع علمی و عملی آن یادگار و ودیعه پیامبر اکرم(ص) به رشته تحریر درآمده است تا آفاق جدید و فصولی نوین در جهت تأمل، تدقیق و تحقیق درباره فاطمه زهرا(س) بازگشاید و راه استکمال و ولایت را در مقام قرب الی الله و لقاء رب نشان دهد و اوصاف ناگفته و ویژگیهای نانوشته ای از لایه های باطن حضرت را متجلی سازد.
***
سبک زندگی حضرت زهرا(س) را بیاموزیم/ چگونه روزی خود را افزایش دهیم؟
به گزارش گروه فرهنگی-فرهنگ نیوز، روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ و ابتدای سال ۱۳۹۳ با شهادت بانوی دو عالم متقارن شده است و در روزهایی که ایرانیان مسلمان در تکاپوی سرو سامان دادن به کارهای پایان سال و در تدارک شروع روزهای هیجانی ابتدای سال هستند، گذر از کنار بنرهای تبلیغ مراسم عزاداری حضرت فاطمه (س) که در گوشه و کنار شهر برپاست این مهم را یادآوری می کند که سال نو ما با روزهای تنهایی امیرالمومنین(ع) متقارن است و یادمان باشد که در کنار دید و بازدیدهای سال جدید، در عزای امام حسن و امام حسین علیهما السلام نیز شریک باشیم.
پاسداشت ارزش های دینی در کنار سنت ها
سبک زندگی مان رنگ غربی گرفته است و گاه در این سبک زندگی، ارزش های دینی مان در کنار سنت ها و در میان رنگ و لعاب های غرب گرایانه مظلوم واقع می شوند. اما ادای احترام به عزای فاطمه کبری(س) و با جان دل و معرفت، عرض ارادت به ساحت زهرای مرضیه(س) کردن و در کنار اهل بیت عصمت و طهارت به سوگ مادر نشستن آنقدر مقدس و ارزشمند است که هیچگاه و به هیچ بهانه ای قابل چشم پوشی نخواهد بود.
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: فاطمه جان! هر کس بر اساس آگاهی و اخلاص و برای خشنودی خدا بر تو درود فرستد، خداوند او را مورد بخشایش خویش قرار داده و در بهشت پرطراوت و زیبا، در همسایگی من او را جای خواهد داد.(کشف الغمه)
امام صادق(ع) در جمع یارانش می فرمود: تقوای الهی پیشه کنید و با یکدیگر برادرانی نیکوکار و دوستانی در راه خدا و به هم پیوستگانی مهربان باشید و با یکدیگر دیدار و ملاقات کرده و درباره امر ما گفت و گو و آن را زنده کنید.(مصادقه الاخوان،ص۳۴)
امام باقر(ع) فرمود: گرد هم آیید و با هم گفتگو کنید که فرشتگان، شما را احاطه می کنند. خدا رحمت کند هر کسی را که امر ما را زنده می کند.(وسائل الشیعه، ج۱۲،ص۲۲)
امام صادق (ع) فرمود: فاطمه(س) نزد پیامبر(ص) از برخی امور خودش به پدرش شکایت آورد. رسول خدا(ص) نوشته ای به وی عطا کرد و فرمود: آنچه در این است بیاموز. نوشته بود: …. هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، مهمانش را گرامی بدار.(الکافی،ج۲،ص۶۶۷)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس برای من یک عمل ضمانت کند من برایش چهار چیز را ضمانت می کنم: هر کس صله رحم کند، خدا او را دوست بدارد و روزی وی را گسترش دهد و عمرش را فزونی بخشد و او را به بهشتی درآورد که وعده داده است. (عیون اخبارالرضا،ج۲،ص۳۷)
رسول اعظم(ص) : بوی خوش بهشت از مسافت هزار ساله به مشام می رسد؛ ولی ستم کننده به والدین و قاطع رحم آن را نمی یابد. (الکافی،ج۲،ص۳۴۹)
محمد رسول الله(ص): ای صاحبان خویشاوندی! با همدیگر دیدار کنید؛ ولی همسایه نشوید و به همدیگر هدیه دهید، زیرا دیدار و زیارت، دوستی را محکم می کند و همسایگی [ممکن است]موجب گسستگی پیوند شود و هدیه، خوی آدمی را نرم می کند.(مستدرک الوسائل،ج۱۳،ص۲۰۵)
امام باقر(ع) فرمود: مردی نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: ای رسول خدا! مرا سفارشی کن. فرمود: … با چهره گشاده برادرت را دیدار کن. (الکافی،ج۲،ص۱۰۳)
امام باقر(ع) فرمود: برادر مسلمانت را دوست بدار… پشتیبان او باش، چنان که او پشتیان توست. در غیابش آبروی او را حفظ کن و اگر حاضر است، دیدارش کن و او را بزرگ و گرامی بشمار … و هر گاه گرفتار شد یاریش کن.(مشکاه الانوار،ص۱۸۱)
رسول خدا(ص) فرمود: امت من مادامی که به همدیگر مهر می ورزند و هدیه می دهند و امانت را به صاحبش برمی گردانند و از حرام می پرهیزد و مهمان را تکریم می کنند، پیوسته در خیر(نیکی) اند.(عیون اخبارالرضا،ج۲،ص۲۹)
آنچه باید بدان توجه کنیم آن است که در سبک زندگی اسلامی، عید باستانی نوروز هم دارای جایگاه خاص خود می باشد که در آن ارزش های دینی مان هم چون سنت حسنه صله رحم ، احترام به بزرگترها و اکرام کوچکترها و هدیه دادن جزو آداب عید نوروز است. بنابراین احیای ارزش های دینی در کنار سنت های ایرانی با عمل به روایات وارده از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) می تواند صورت بگیرد و اجتماع مومنان می تواند به اقتضای زمان رنگ و بوی خود را داشته باشد. در سال تحویل دعا و مناجات با خداوند و در روزهای فاطمیه نیز می تواند مهمانی ها با روضه و حتی بیان یک جمله که بر معرفت انسان بیافزاید رونق داشته باشد اما حرمت عزای صدیقه طاهره(س) نیز حفظ شود.
زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)، می تواند یک الگوی تمام عیار برای جامعه اسلامی ما باشد
هم چنین، زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)، می تواند یک الگوی تمام عیار برای جامعه اسلامی ما باشد. ای کاش در این ایام و به مناسبت آغاز سالی نو، سرمشق زندگی مان را هم فاطمی کنیم و به مناسبت تقارن شهادت حضرت زهرا(س) با آغاز سال ۱۳۹۳، زندگی خود را کمی بر اساس سبک زندگی صدیقه کبری(س)، تنظیم کنیم و تا پایان سال آن را بیش از پیش به این سبک نزدیک و نزدیک تر کنیم.
«زندگی فاطمهیزهرا(س)، اگر چه کوتاه بود و حدود بیست سال بیشتر طول نکشید؛ اما این زندگی، از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابی و صبر انقلابی و درس و فراگیری و آموزش به این و آن و سخنرانی و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامی، دریای پهناوری از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است. این، زندگی جهادی فاطمهیزهراست که بسیار عظیم و فوقالعاده و حقیقتا بینظیر است و یقینا در ذهن بشر ـ چه امروز و چه در آینده ـ یک نقطهی درخشان و استثنایی است».
(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمع کثیری از بانوان کشور ۲۶/۱۰/۶۸)
«زنان مسلمان در زندگى شخصى، اجتماعى و خانوادگى خود باید زندگى فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ را از جهت خردمندى، فرزانگى و عقل و معرفت الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بُعد عبادت، مجاهدت، حضور در صحنه تصمیم گیری هاى عظیم اجتماعى، خانه دارى، همسردارى و تربیت فرزندان صالح از زهراى اطهر ـ علیها السلام ـ پیروى کنند؛ زیرا زندگى آن بانوى بزرگ اسلام نشان مى دهد که زن مسلمان براى ورود در صحنه سیاست و میدان کار و تلاش و نیز ایفاى نقش فعال در جامعه همراه با تحصیل، عبادت، همسردارى و تربیت فرزندان مى تواند پیرو فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ باشد و دخت گرامى پیامبر عظیم الشأن الهى را الگوى خود قرار دهد». (بیانات مقام معظم رهبری در ۱۷/۹/۷۲)
***
مرجعی که فاطمیه را عاشورای دوم میدانست
به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از روابط عمومی دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان فارس، حجتالاسلام غلامحسین نیازی با اشاره به جایگاه علما و دانشمندان در دین مبین اسلام، اظهار داشت: علما، برج و باروی دین و مذهب و پاسداران مرزهای عقیدتی و فرهنگی جامعه هستند.
***
پوستر(لایه باز) ایام فاطمیه (۳)
دیدگاه کاربران ...
خیلی خوب بود
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.