بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی الرضا المرتضی

 امام رضا علیه  السلام  :
ما زارَنی أحَدٌ مِن أولیِائی عارِفا بِحَقّی إلاّ شُفِّعتُ فیهِ یَومَ القِیامَهِ ؛
هیچ یک از دوستانم مرا با شناخت حقّم زیارت نمى کند مگر این که در روز قیامت شفاعتم از او پذیرفته مى شود .
وسائل الشیعه ، ج ۱۳ ، ص ۵۵۲

***

پیش نمایش طرح (کلیک کنید)

ziyarate emam reza 95-1m

دریافت سایز بزرگ این طرح :  DOWNLOAD

پی نوشت :

جای دوستان خالی ، رفته بودیم زیارت امام رضا علیه السلام . چقدر صفا داد … چقدر آقا بهمون محبت فرمودند …

***

به انضمام :

احادیث امام رضا علیه السلام

 امام رضا علیه  السلام  :
مَن کانَ یَومُ عاشوراءَ یَومَ مُصیبَتِهِ و حُزنِهِ وبُکائِهِ ، یَجعَلُ اللّه ُ یَومَ القیامَهِ یَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ ؛
امام رضا علیه  السلام  :
هر که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد ، خداوند روز قیامت را روز شادى و سرورش مى گرداند .
.  میزان الحکمه ، ح ۱۳۰۱۱ .

 امام رضا علیه  السلام  :
إن بَکَیتَ عَلَى الحُسَینِ حَتّى تَصیرَ دُموعُکَ عَلى خدَّیکَ غَفَرَاللّه ُ لَکَ کُلَّ ذَنبٍ أذنَبتَهُ ؛
امام رضا علیه  السلام  :
اگر بر حسین بگریى ، چندان که اشک هایت بر گونه ات جارى شود ، خداوند تمام گناهانت را مى آمرزد .
.  همان ، ج ۴۴ ، ص ۲۸۶ .

 امام رضا علیه  السلام  :
ما زارَنی أحَدٌ مِن أولیِائی عارِفا بِحَقّی إلاّ شُفِّعتُ فیهِ یَومَ القِیامَهِ ؛
امام رضا علیه  السلام  :
هیچ یک از دوستانم مرا با شناخت حقّم زیارت نمى کند مگر این که در روز قیامت شفاعتم از او پذیرفته مى شود .
وسائل الشیعه ، ج ۱۳ ، ص ۵۵۲ .

 امام رضا علیه  السلام  :
مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ ؛
امام رضا علیه  السلام  :
هر کس اندوه مؤمنى را بزداید ، خداوند در روز قیامت ، غم از دلش مى زداید .
.  الکافى ، ج ۲ ، ص ۲۰۰ .

 امام رضا علیه  السلام  :
إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّکرِ لَهُ و لِلوالِدَینِ ، فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ اللّه َ ؛
امام رضا علیه  السلام  :
خداوند به سپاس گزارى از خود و پدر و مادر فرمان داده است ؛ پس هر که از پدر و مادرش سپاس گزارى نکند ، خداوند را سپاس نگفته است .
الخصال ،  ص ۱۵۶ .

 حضرت عبد العظیم علیه  السلام  از امام رضا چنین روایت مى کند :
المُسلِمُ الَّذی یَسلَمُ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ و یَدِهُ ولَیسَ مِنّا مَن لَم یَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ
حضرت عبد العظیم علیه  السلام  از امام رضا چنین روایت مى کند :
مسلمان کسى است که مردم از دست و زبان او آسوده باشند و از ما نیست آن که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد .
عیون أخبار الرّضا علیه  السلام  ، ج ۱، ص ۲۴ .

 امام رضا علیه  السلام  :
بِرُّ الوالِدَینِ واجِبٌ وإن کانا مُشرکَینِ ولا طاعَهَ لَهُما فی مَعصِیَهِ الخالِقِ؛
امام رضا علیه  السلام  :
نیکى کردن به پدر و مادر واجب است ، اگر چه مشرک باشند و نباید در معصیت خالق از آنان اطاعت کرد.
بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۷۲٫

امام رضا  علیه  السلام  :
مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ کانَ اللّه ُ عِنْدَ ظَـنِّهِ بِهِ وَ مَنْ رَضىَ بِالْقَلیلِمِنَ الرِّزْقِ قَبِلَ اللّه ُ مِنْهُ الْیَسیرَ مِنَ الْعَمَلِ وَ مَنْ رَضىَ بِالْیَسیرِ مِنَ الْحَلالِخَفَّت مَؤُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ اَهْلُهُ ، وَ بَصَّرَهُ اللّه ُ داءَ الدُّنیا وَ دَواءَها ، وَ اَخْرَجَهُ مِنْها سالِمااِلى  دارِ السَّلامِ ؛
امام رضا  علیه  السلام :
هر کس به خدا خوش گمان باشد، خداوند مطابقِ گمان او، با وى رفتار مى کند و هرکس به روزىِ کم راضى باشد، خداوند عمل کم را از او مى پذیرد و هرکس به روزىحلال اندک خشنود باشد، هزینه زندگى اش سبک مى شود و خانواده اش در نعمتخواهند بود و خداوند، او را از بیمارى و درمان دنیا آگاه مى کند و به سلامت، از دنیا بهخانه سلامت (آخرت) بیرون مى بَرد.
کافى ، ج ۸ ، ص ۳۴۷، ح ۵۴۶

امام رضا  علیه  السلام  :
إِنَّ اللّه َ تَبارَکَ وَ تَعالى لَمْ یُبِحْ اَکْلاً وَ لاشُرْبا اِلاّ لِما فیهِ الْمَنْفَعَهُوَ الصَّلاحُ وَ لَمْ یُحَرِّمْ اِلاّ ما فیهِ الضَّرَرُ وَ التَّلَفُ وَ الْفَسادُ، فَکُلُّ نافِعٍ مُقَوٍّ لِلْجِسْمِ فیهِقُوَّهٌ لِلْبَدَنِ فَهُوَ حَلالٌ؛

امام رضا  علیه  السلام :
خداوند تبارک و تعالى هیچ خوردنى و نوشیدنى را حلال نکرده است، مگر آن که درآن منفعت و صلاحى بوده و هیچ خوردنى و نوشیدنى را حرام ننموده، مگر آن که در آنضرر و مرگ و فسادى بوده است. پس هر چیز مفید و مقوّى بدن، که باعث تقویت آنشود، حلال شده است.
مستدرک الوسایل،  ج ۱۶، ص ۳۳۳، ح ۲

امام رضا  علیه  السلام :
دَعاهُ رَجُلٌ فَقالَ لَهُ عَلىٌّ  علیه  السلام : قَد أجَبْتُکَ عَلى اَنْ تَضْمَنَ لى ثَلاثَخِصالٍ . قالَ: وما هِىَ یا اَمیرَالمُؤمِنینَ ؟ قالَ: لاتُدْخِلْ عَلَىَّ شَیْئا مِنْ خارِ جٍ وَ لا تَدَّخِرْعَنّى شَیْئا فِى الْبَیْتِ، وَ لا تُجحِفْ بِالْعِیالِ . قالَ : ذاکَ لَکَ یا اَمیرَ الْمُؤمِنینَ ، فَاَجابـَهُعَلىُّ بنُ اَبى طالِبٍ علیه  السلام  ؛

امام رضا  علیه  السلام :
مردى، امیر المؤمنین علیه  السلام  را به میهمانى دعوت کرد . حضرت فرمودند :مى پذیرم بهشرط این که سه قول به من بدهى . عرض کرد : چه قولى اى امیر المؤمنین؟ فرمودند : ازبیرون چیزى براى من تهیه نکنى ، حاضرى خانه ات را از من دریغ ننمایى و به زنو فرزندنت زور نگویى . عرض کرد : قبول مى کنم اى امیر المؤمنین . پس على بن ابىطالب علیه  السلام  دعوت را پذیرفتند .
عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۴۵، ح ۱۳۸

امام رضا  علیه  السلام :
وَقِّرُوا کِبارَکُمْ وَ ارْحَمُوا صِغارَکُمْ وَ صِـلُـوا اَرْحـامَـکُمْ؛

امام رضا  علیه  السلام :
به بزرگترهایتان احترام بگذارید و با کوچکترها مهربان باشید و صله رحم نمایید.
عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۲۶۵

  الإمام الرضا  علیه  السلام  عَن آبائِهِ علیهم السلام  
اَلصَّمتُ بابٌ مِن أبوابِ الحِکمَهِ إنَّ الصَّمتَ یَکسِبُ المَحَبَّهَ ، إنَّهُ دَلیلٌ عَلى کُلِّ خَیرٍ؛

امام رضا  علیه  السلام :
خاموشى درى از درهاى حکمت است . خموشى محبّت آورد و بر هر خیرى رهنماست.
تحف العقول

  الإمام الرضا  علیه  السلام  عَن آبائِهِ علیهم السلام
إنَّ الَّذی یَطلُبُ مِن فَضلٍ یَکُفُّ بِهِ عِیالَهُ أعظَمُ أجرا مِنَ المُجاهِدِ فی سَبیلِ اللّه ِ؛

امام رضا  علیه  السلام :
کسى که در جستجوى روزىِ بیشتر کوشد تا نانخورِ خود را کفایت رساند ، مزدش از مجاهد در راه خدا بزرگ تر است.
تحف العقول

  الإمام الرّضا  علیه  السلام  :
کَمالُ الدّینِ وَلایَتُنا وَالبَراءَهُ مِن عَدُوِّنا

امام رضا علیه  السلام :
کمال دین در ولایت ما و بیزارى جستن از دشمن ماست.
مستطرفات السرائر : ۱۴۹ / ۳ .

گلچین احادیث
  الإمام الرضا  علیه  السلام   :
مَن تَذَکَّرَ مُصابَنا وبَکى لِمَا ارتُکِبَ مِنّا کانَ مَعَنا فی دَرَجَتِنا یَومَ القِیامَهِ . ومَن ذَکَرَ بِمُصابِنا فَبَکى وأبکى لَم تَبکِ عَینُهُ یَومَ تَبکِی العُیونُ . ومَن جَلَسَ مَجلِسًا یُحیی فیهِ أمرَنا لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوبُ

امام رضا علیه  السلام :
هرکس مصیبت ما را به یاد آورد و به خاطر ستمهایى که بر ما رفته است بگرید، روز قیامت با ما در یک درجه باشد و هر که یاد مصیبت ما کند و بگرید و بگریاند، در آن روزى که چشمها مى گریند چشم او نگرید و هرکس در مجلسى بنشیند که یاد و نام ما در آن زنده مى شود در آن روزى که دلها مى میرند دل او نمیرد.
أمالی الصدوق : ۶۸ / ۴ عن علیّ بن فضّال ، وراجع عیون أخبار الرضا علیه  السلام  : ۱ / ۲۹۴ / ۴۸ ، مکارم الأخلاق : ۲ / ۹۳ / ۲۶۶۳ .

گلچین احادیث
  الإمام الرضا  علیه  السلام  :
مَن واصَلَ لَنا قاطِعًا أو قَطَعَ لَنا واصِلاً أو مَدَحَ لَنا عائِبًا أو أکرَمَ لَنا مُخالِفًا فَلَیسَ مِنّا ولَسنا مِنهُ

امام رضا علیه  السلام :
هرکس با کسى که از ما بریده است پیوند برقرار کند، یا از کسى که با ما پیوند و رابطه دارد، ببرد، یا نکوهش گر ما را ستایش کند، یا مخالف ما را گرامى دارد، از ما نیست و ما از او نیستیم.
صفات الشیعه : ۸۵ / ۱۰ عن ابن فضّال .

 الإمام الرضا علیه  السلام  :  
قالَ عیسَى بنُ مَریَمَ ـ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیهِ ـ لِلحَوارِیّین : یا بَنی إسرائیل ، لا تَأسَوا عَلى ما فاتَکُم مِنَ الدُّنیا کَما لا یَأسى أهلُ الدُّنیا عَلى ما فاتَهُم مِن دینِهِم إذا أصابوا دُنیاهُم .

امام رضا علیه  السلام  :
عیسى بن مریم    ـ که درودهاى خداوند بر او باد به حواریان گفت: «اى بنى اسرائیل! براى از دست دادن چیزى از دنیا افسوس مخورید، چنان که دنیاپرستان هر گاه به دنیایشان مى رسند ، براى از دست دادن چیزى از دینشان افسوس نمى خورند».
الکافی : ج۲ ص۱۳۷ ح۲۵ عن الوشّاء ، الأمالی للصدوق : ص۵۸۵ ح۸۰۵ ، الزهد للحسین بن سعید : ص ۵۱ ح ۱۳۷ کلاهما عن الحسن بن علیّ الخزّاز ، مشکاه الأنوار : ص ۴۶۹ ح ۱۵۶۸ کلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۸۰ ح ۴۱ .

  الإمام الرضا  علیه  السلام  :  
مَن تَبَسَّمَ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ کَتَبَ اللّه ُ لَهُ حَسَنَهً ، و مَن کَتَبَ اللّه ُ لَهُ حَسَنَهً لَم یُعَذِّبهُ .

امام رضا علیه  السلام  :
هرکه به روى برادر مؤمن خود لبخند بزند ، خداوند برایش ثوابى خواهد نوشت و هرکه خداوند برایش ثوابى بنویسد ، او را عذاب نخواهد داد .
مصادقه الإخوان : ۱۵۷ / ۱ .

  الإمام الرضا  علیه  السلام  :  
حُبُّ أولِیاءِ اللّه ِ تَعالى واجِبٌ ، و کَذلِکَ بُغضُ أعداءِ اللّه ِ وَ البَراءَهُ مِنهُم و مِن أئِمَّتِهِم .

امام رضا  علیه  السلام  :
دوست داشتن اولیاى خداوند متعال ، واجب است . همچنین ، دشمنى با دشمنان خدا و بیزارى از آنان و پیشوایانشان ، واجب است .
عیون أخبار الرضا  علیه  السلام  : ۲ / ۱۲۴ / ۱ عن الفضل بن شاذان .

  الإمام الرضا  علیه  السلام  :
مَن سَرَّهُ أن یَنظُرَ إلَى اللّه ِ بِغَیرِ حِجابٍ ویَنظُرَ اللّه ُ إلَیهِ بِغَیرِ حِجابٍ ، فَلیَتَوَلَّ آلَ مُحَمَّدٍ ، وَلیَتَبَرَّأ مِن عَدُوِّهِم ، وَلیَأتَمَّ بِإِمامِ المُؤمِنینَ مِنهُم ، فَإِنَّهُ إذا کانَ یَومُ القِیامَهِ نَظَرَ اللّه ُ إلَیهِ بِغَیرِ حِجابٍ ونَظَرَ إلَى اللّه ِ بِغَیرِ حِجابٍ

امام رضا علیه  السلام :
هر که خوشحال مى شود که خدا را بى پرده و حجابى ببیند و خدا نیز بى پرده به او بنگرد، پس ولایت آل محمّد را بپذیرد و از دشمنان آنان بیزارى جوید و از ایشان که پیشواى مؤمنان هستند پیروى کند. در این صورت، چون روز قیامت شود، خداوند بى پرده به او بنگرد و او نیز خدا را بدون پرده و حجابى مشاهده کند.
المحاسن : ۱ / ۱۳۳ / ۱۶۵ عن بکر بن صالح .

  عنه  علیه  السلام  :
لَنا أهلَ البَیتِ عِندَ نَومِنا عَشرُ خِصالٍ قال علیّ بن موسى بن جعفر بن محمّد بن محمّد الطاووس : هکذا وجدتُ هذا الحدیث ، فإنّ الراوی ذکر عشر خصال ثمّ عدّد تسع خصال ، فلعلّه سها فی الجمله أو التفصیل ، والظاهر أنّه فی التفصیل لأنّ خصالهم عند النوم أکثر من تسع کما رویناه . ولعلّه قد وقع السهو عن ذکر قراءه «قل هو اللّه  أحد» أو قراءه «إنّا أنزلناه» . (البحار : ۷۶ / ۲۱۰) . : الطَّهارَهُ ، وتَوَسُّدُ الیَمینِ ، وتَسبیحُ اللّه ِ ثَلاثًا وثَلاثینَ ، وتَحمیدُهُ ثَلاثًا وثَلاثینَ ، وتَکبیرُهُ أربَعًا وثَلاثینَ ، ونَستَقبِلُ القِبلَهَ بِوُجوهِنا ، ونَقرَأُ فاتِحَهَ الکِتابِ ، وآیَهَ الکُرسِیِّ ، وشَهِدَ اللّه ُ أنَّهُ لا إلهَ إلاّ هُوَ … إلى آخِرِها ، فَمَن فَعَلَ ذلِکَ فَقَد أخَذَ بِحَظِّهِ مِن لَیلَتِهِ

امام رضا علیه  السلام :
ما اهل بیت، هنگام خواب ده خوى و خصلت داریم: طهارت، خوابیدن به طرف راست، سى و سه بار تسبیح خدا گفتن، سى و سه بار حمد خدا گفتن، سى و چهار بار تکبیر گفتن، رو به قبله بودن چهره، خواندن سوره حمد و آیه الکرسى وآیه «شهد اللّه  أنّه لا إله إلاّ هو» تا پایان آن … هر که چنین کند بهره خود را از شبش برده است.
فلاح السائل : ۲۸۰ عن الحسن بن علیّ العلویّ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام
ـ لَمّا سُئلَ عَن حَدِّ التَّواضُعِ ـ  : أن تُعطِیَ النّاسَ مِن نَفسِکَ ما تُحِبُّ أن یُعطوکَ مِثلَهُ .

امام رضا علیه  السلام
ـ در پاسخ به این سؤال که تعریف فروتنى چیست؟ ـ  : با مردم آن گونه رفتار کنى که دوست دارى مانند آن با تو رفتار کنند .
عیون أخبار الرِّضا علیه  السلام  : ۲ / ۵۰ / ۱۹۲ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
خَیرُ مالِ المَرءِ ذَخائِرُالصَّدَقَهِ .

امام رضا علیه  السلام  :
بهترین دارایى انسان، اندوخته هاى صدقه است.
تنبیه الخواطر : ۲/۱۸۲ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
إنّ أهلَ الضَّعفِ مِن مَوالِیَّیُحِبّونَ أن أجلِسَ علَى اللُّبُودِ وألبَسَ الخَشِنَ ، ولَیس یَتَحَمّلُ الزَّمانُ ذلکَ .

امام رضا علیه  السلام  :
دوستداران کوته اندیشِ من دوست دارند که من روى نمد بنشینم و لباس درشت بپوشم، درحالى که زمانه [ما ]این را نمى پذیرد.
مکارم الأخلاق : ۱/۲۲۰/۶۴۸٫

 عنه علیه  السلام  :
مَنِ استَغفَرَ بلِسانِهِ ولم یَندَمْ بقَلبِهِ فَقدِ استَهزَأ بنفسِهِ .

امام رضا علیه  السلام  :
هر که به زبانش آمرزش بخواهد و در دلش [از گناه خود ]پشیمان نباشد، خودش را ریشخند کرده است.
بحار الأنوار : ۷۸/۳۵۶/۱۱٫

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
صَدیقُ کُلِّ امرِئٍ عَقلُهُ وعَدُوُّهُ جَهلُهُ .

امام رضا علیه  السلام  :
دوست هر آدمى ، خرد اوست و دشمن او بى خردى اش .
الکافی : ۱/۱۱/۴٫

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
لَیسَتِ العِبادَهُ کَثرَهَ الصِّیامِ وَالصَّلاهِ، وَإنَّما العِبادَهُ کَثرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمرِ اللّه ِ .

امام رضا علیه  السلام  :
عبادت به فراوانى روزه و نماز نیست بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در امور مربوط به خداست .
تحف العقول : ۴۴۲٫

گلچین احادیث
 عنه علیه  السلام  :
مَن زارَنِی عَلَى بُعدِ دارِی ، أتَیتُهُ یَومَ القِیامَهِ فی ثلاثِ مَواطِنَ حتّى اُخَلِّصَهُ مِن أهوالِها : إذا تَطایَرَتِ الکُتُبُ یَمینا وشِمالاً ، وعِندَ الصِّراطِ وعِندَ المِیزانِ .

امام رضا علیه  السلام  :
هر که مرا در دیار غربت زیارت کند ، روز قیامت در سه جا به داد او مى رسم و از هراسها و سختیهاى آنها نجاتش مى دهم : وقتى که نامه هاى اعمال از راست و چپ پراکنده شوند و هنگام گذشتن از صراط و موقع سنجیدن میزان [اعمال] .
عیون أخبار الرِّضا : ۲/۲۵۵/۲ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
مَن لم یَقدِرْ على ما یُکَفِّرُ بهِ ذُنوبَهُ فَلْیُکثِرْ مِنَ الصَّلاهِ على محمّدٍ وآلِهِ فإنّها تَهدِمُ الذُّنوبَ هَدماً .

امام رضا علیه  السلام  :
هر که نمى تواند کارى کند که به سبب آن گناهانش زدوده شود بر محمّد و خاندان او بسیار درود فرستد ؛ زیرا صلوات گناهان را ریشه کن مى کند .
الأمالی للصدوق: ۱۳۱/۱۲۳٫

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ .

امام رضا علیه  السلام  :
گناهان کوچک راههایى به سوى گناهان بزرگند وکسى که ازخداوند دراندک ترس نداشته باشد، در زیاد نیز از اونمى ترسد.
بحار الأنوار : ۷۳/۳۵۳/۵۵ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
مَن سألَ اللّه َ الجَنّهَ ولَم یَصْبِرْعلى الشَّدائدِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ .

امام رضا علیه  السلام  :
هر کس [از خدا] بهشت بخواهد و در برابر سختیها شکیبایى نورزد، بى گمان خود را ریشخند کرده است.
بحار الأنوار : ۷۸/۳۵۶/۱۱٫

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
التَّواضُعُ أن تُعطِیَ النّاسَ ما تُحِبُّ أن تُعطاهُ .

امام رضا علیه  السلام  :
فروتنى آن است که با مردم چنان رفتار کنى که دوست دارى با تو رفتار شود.
الکافی : ۲/۱۲۴/۱۳٫

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
لَیسَتِ العِبادَهُ کَثرَهَ الصِّیامِ وَالصَّلاهِ، وَإنَّما العِبادَهُ کَثرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمرِ اللّه ِ .

امام رضا علیه  السلام  :
عبادت به فراوانى روزه و نماز نیست بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در امور مربوط به خداست .
تحف العقول : ۴۴۲٫

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
إنَّ الصَّمتَ بابٌ مِن أبوابِ الحِکمَهِ، إنَّ الصَّمتَ یُکسِبُ المَحَبَّهَ إنّه دَلیلٌ على کُلِّ خَیرٍ .

امام رضا علیه  السلام  :
خاموشى، یکى از درهاى حکمت است ، خاموشى، محبّت مى آورد ، خاموشى، راهنماى آدمى به هر خیر و خوبى است .
الکافی : ۲/۱۱۳/۱ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
مَن لَم یَشکُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقینَ لَم یَشکُرِ اللّه َ عَزَّوجلَّ .

امام رضا علیه  السلام  :
هرکه در قبال خوبى مردم تشکر نکند ، از خداوند عز و جل هم تشکّر نکرده است .
عیون أخبار الرِّضا : ۲/۲۴/۲ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
لا یَکونُ المؤمنُ مؤمنا حتّى یَکونَ فیهِ ثلاثُ خِصالٍ: سُنَّهٌ مِن رَبِّهِ ، وسُنَّهٌ مِن نَبِیِّهِ ، وسُنَّهٌ مِن وَلِیِّهِ ، فالسُّنَّهُ مِن رَبِّهِ کِتمانُ سِرِّهِ ، قالَ اللّه ُ عزّوجلّ :  «عالِمُ الغَیْبِ فلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَدا * إلّا مَنِ ارْتَضى مِن رسولٍ»  الجنّ : ۲۶ و ۲۷ .

امام رضا علیه  السلام  :
مؤمن ، مؤمن نباشد مگر این که سه خصلت در او باشد : خصلتى از پروردگارش و خصلتى از پیامبرش و خصلتى از ولیّش . خصلت پروردگارش راز پوشى است . خداوند عز و جل فرموده است :  «داناى غیب و نهان است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمى سازد ، مگر پیامبرى را که پسندیده باشد»  .
بحار الأنوار : ۷۵/۶۸/۲

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ .

امام رضا علیه  السلام  :
گناهان کوچک راههایى به سوى گناهان بزرگند وکسى که ازخداوند دراندک ترس نداشته باشد، در زیاد نیز از اونمى ترسد.
بحار الأنوار : ۷۳/۳۵۳/۵۵ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
لیسَ مِنّا مَن لَمْ یأمن جارُهُ بَوائقَهُ .

امام رضا علیه  السلام  :
از ما نیست کسى که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد.
عیون أخبار الرِّضا علیه  السلام  : ۲/۲۴/۲ .

 الإمامُ الرِّضا علیه  السلام  :
إنّما یَجیءُ الفَرَجُ على الیَأْسِ .

امام رضا علیه  السلام  :
همانا فرج و گشایش ، پس از نومیدى مى آید.
بحار الأنوار : ۵۲ / ۱۱۰ / ۱۷ .

 امام رضا  علیه  السلام :
اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَهُ لِئَلاّ یَکونَ الاِْخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الاِْسْلامُ وَ الْعِبادَهُ لِلّه اِلاّ ظاهِرا مَکْشوفا مَشْهورا؛

امام رضا  علیه  السلام :
علّت تشریع نماز جماعت آن است که اخلاص، یکتاپرستى، تسلیم حق بودن و بندگى براى خداوند، آشکار و بى پرده و نمایان باشد.
وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۲، ح ۹ .

 امام رضا  علیه  السلام :
کُلَّما اَحْدَثَ الْعِبادُ مِنَ الذُّنوبِ ما لَمْ یَکونوا یَعْمَلونَ، اَحْدَثَ اللّه ُ لَهُمْ مِنَ الْبَلاءِ ما لَمْ یَکونوا یُعْرِفونَ؛

امام رضا  علیه  السلام :
هرگاه بندگان، مرتکب گناهانى شوند که قبلاً انجام نمى دادند، خداوند، بلاهایى را برایشان پدید آورد که سابقه نداشته است.
کافى، ج ۲، ص ۲۷۵، ح۲۹٫

 امام رضا علیه  السلام :
فى بَیانِ عِلَّهِ الْعِبادَهِ: لِئَلاّ یَکونوا ناسینَ لِذِکْرِهِ، و لا تارِکینَ لاَِدَبِهِ، و لا لاهینَ عَنْ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، اِذ کانَ فیهِ صَلاحُهُم و قِوامُهُم، فَلَو تُرِکوا بغَیرِ تَعَبُّدٍ، لَطالَ عَلَیْهِمُ الاَْمَدُ، فَقَسَتْ قُلوبُهُم؛

امام رضا  علیه  السلام :
در توضیح علّت عبادت، مى فرماید: تا این که مردم، یاد خدا را فراموش نکنند و آداب او را ترک ننمایند و از امر و نهى او ـ که اصلاح کننده آنان و مایه استوارى کارشان است ـ غافل نشوند و اگر بدون عبادت، به حال خود رها مى شدند، زمانى بر آنها مى گذشت و دل هایشان سخت مى شد.
عیون أخبار الرضا۷، ج ۲، ص ۱۰۳، ح ۱٫

 امام رضا علیه  السلام :
رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحْیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ  یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛

امام رضا  علیه  السلام :
رحمت خدا بر بنده اى که امر ما را زنده کند … دانش هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم، زیبایى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پیروى مى کردند.
معانى الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱٫

 امام رضا  علیه  السلام :

اِعْلَمُوا اَ نَّـکُم لاتَشْکُرونَ اللّه َ تَعالى بِشَىْ ءٍ بَعْدَ ایمانٍ بِاللّه ِ وَ بَعْدَ الاِْعْتِرافِ بِحُقوقِ اَولیاءِ اللّه ِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ رَسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آلهاَحَبَّ اِلَیْهِ مِنْ مُعاوَنَتِکُم لاِِخْوانِکُمُ الْمُؤْمِنینَ عَلى دُنْیاهُم؛

امام رضا  علیه  السلام :
بدانید که بعد از ایمان به خدا و بعد از اعتراف به حقوق اولیاء اللّه  از آل محمّد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، هیچ شکرى نزد خدا خوشایندتر از این نیست که برادران مؤمن خود را در امور دنیایشان یارى رسانید.
عیون أخبار الرضا۷، ج ۱، ص ۱۸۰٫

وَ عَنِ الرِّضا علیه  السلام :
اَلاْءیمـانُ هـُوَ مَعْرِفـَهٌ بِالْقـَلْبِ وَ اِقْرارٌ بِالّلِسانِ وَ عَمَلٌ بِالْأرْکانِ.

امام رضا علیه  السلام  فرمود:
ایمان عبارت است از: شناخت قلبى، اعتراف زبانى، عمل با اعضاء وجوارح
تحف العقول، ص ۴۲۲٫

وَ قالَ الرِّضا علیه  السلام :
اَلْمُؤمِنُ اِذا غَضِبَ لَمْ یُخْرِجْهُ غَضَبُهُ عَنْ حَقٍّ، وَ اِذا رَضِىَ لَمْ یُدْخِلْهُ رِضاهُ فى باطِلٍ، وَ اِذا قَدَرَ لَمْ یَأْخُذْ اَکْثَرَ مِنْ حَقِّهِ.
امام رضا علیه  السلام  فرمود:
مؤمن، هرگاه خشمگین شود، غضبش او را از حق بیرون نمى برد و هرگاه خرسند شود، خوشنودیش او را به باطل نمى کشاند و هرگاه قدرت یابد، بیش از حق خودش بر نمى دارد.
بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۳۵۵٫

وَ عَنِ الرِّضا علیه  السلام :
تُعْرَضُ عَلى رَسُولِ اللّه ِ عَلَیْهِ وَآلِهِ السَّلامُ اَعْمالُ اُمَّتِهِ کُلَّ صَباحٍ اَبْرارِها وَ فُجّارِها، فَاحْـذَرُوا.

از امام رضا علیه  السلام  روایت شده است:
کارهاى امّت پیامبر صلی الله علیه و آله، چه نیکان و چه بدکاران، هر بامداد به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آلهگزارش و عرضه مى شود ، پس حذر کنید!
مسندالامام الرضا علیه  السلام ، ج ۱، ص ۳۳۹٫

منبع

***

اهمیت زیارت حضرت امام رضا (علیه السلام)

این مقاله بصورت خلاصه ۱۵ مزیت از مزایای زیارت شاه طوس امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را بیان می کند: 

مزیت اول – زیارت حضرت رضا (علیه السلام) افضل و برتر از زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) است :

شاه عبدالعظیم حسنی فرمود: به حضرت جواد علیه السلام عرض کردم  که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شوم یا به زیارت پدرتان .

فرمود: اندکى درنک کن ؛ سپس داخل اندرون شد بعد – در حالى که اشکهایش بر رخسارش جارى بود – خارج شد و …

سپس فرمود: زائران امام حسین علیه السلام بسیارند؛ اما زائران پدرم کمند.

در روایت دیگر فرمود: زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را همه مردم زیارت مى کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمى کنند.( ۱۱۸)

زیرا هر فرقه اى از شیعه ، امام حسین علیه السلام را از جهات مختلفى از قبیل ، شهادت آن حضرت ، مخصوصا فرزند بى واسطه حضرت زهراعلیهاالسلام بودن محترم مى شمارند و فرق دیگر شیعه ، از قبیل : کیسانیه ، زیدیه ، اسماعیلیه و واقفیه و…امامت حضرت سیدالشهدا علیه السلام را پذیرفته اند؛ اما در این میان ، حضرت رضا علیه السلام داراى ویژگى خاصى است که اغلب انشعابات تشیع ، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا علیه السلام معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است ؛ لذا در روایات عارفا بحقه قید شده یعنى ایشان را امام واجب الاطاعه بداند.

مزیت دوم – زائر حضرت رضا علیه السلام از زوار تمام انبیاء و اولیا و ائمه علیهم السلام افضل و با ارزش تر است .

سلیمان بن حمص گفت : ( ۱۱۹) از موسى بن جعفر علیه السلام شنیدم که مى فرمود: هر کسى قبر فرزندم على را زیارت کند خداوند ثوابى معادل هفتاد حج مبرور ( ۱۲۰) به او عطا مى فرماید.

با تعجب گفتم : هفتاد حج مبرور؟! فرمود: آرى هفتاد هزار حج .

باز با تعجب گفتم : هفتاد حج مبرور؟!

فرمود: آرى . هفتاد هزار حج مبرور. بار دیگر با تعجب پرسیدم .

فرمود: بعضى از حجها در پیشگاه خدا مقبول نمى شود.هر کس فرزندم را زیارت کند یا شبى در کنار قبر او به سر برد، مانند کسى است که خداوند را در عرش زیارت کند.

باز با تعجب پرسیدم مانند کسى که خدا را در عرش زیارت کند؟!

فرمود: آرى . روز قیامت ، در عرش خدا چهار نفر از پیشینیان : نوح ، ابراهیم ، موسى و عیسى و چهار نفر از آخر الزمان : محمد، على ، حسن و حسین علیهم السلام گرد خواهند آمد و بعد، این مجلس ادامه خواهد یافت . یعنى غیر از این هشت نفر دیگران هم خواهند بود

زوار قبور ائمه علیهم السلام با ما، در همین جلسه شرکت خواهند داشت .بالاترین درجه و با ارزش ترین عطیه و عنایت ، مخصوص زوار فرزندم على بن موسى الرضاست .

مزیت سوم – براى زوار حضرت رضا علیه السلام ضمانت شده است که خداوند گناهان گذشته و آینده اش را مى بخشد.

امام جواد فرمود: هر که قبر پدرم ، حضرت رضا علیه السلام را در توس زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را مى بخشد و روز قیامت براى او منبرى در مقابل منبر رسول الله صلى الله علیه و آله مى نهد و با آسایش و آرامش بر آن منبر مى نشیند تا خداوند به اعمال آخرین نفر از بندگان خود رسیدگى نماید.( ۱۲۱)

این روایت دو جنبه دارد:

۱- بخشیدن گناه
۲- آسودگى از حساب

مزیت چهارم – بخشیده شدن گناه به هر کمیت و کیفیتى که باشد

شخصى خراسانى ( ۱۲۲) به حضرت رضا علیه السلام گفت : یا بن رسول الله من پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را در خواب دیدم که به من فرمود:
وقتى پاره تن من در سرزمین شما دفن شود و ستاره ای از من در آنجا غروب کند، چگونه امانت مرا حفظ خواهید کرد؟

حضرت رضا علیه السلام فرمود: من در سرزمین شما دفن مى شوم و پاره تن و ستاره دودمان اویم ؛ سپس فرمود: بدان هر که مرا با قید معرفت به حق واجبى که خداوند از اطاعت برایم قرار داده است ، زیارت کند؛ من و پدران گرامى ام در روز قیامت شفیع او خواهیم بود و هر که را ما شفاعت کنیم ، در قیامت نجات مى یابد – ولو کان علیه مثل وزرالثقلین الجن و الانس-  گر چه به گناه جن و انس آلوده باشد

مزیت پنجم – زیارت با معرفت، اجر هفتاد شهید

حمزه بن حمران از امام صادق علیه السلام نقل مى کند که فرمود: هر که نواده مرا در توس خراسان با معرفت به حقش ، زیارت کند اجر هفتاد شهید از شهدایى که در کنار رسول اکرم صلى الله علیه و آله پیکار کرده اند، به او داده مى شود.

عرض کردم ، فدایت شوم .
عرفان به حقش چگونه است ؟ فرمود:

یعلم انه امام مفترض الطاعته ، غریب ، شهید

بداند که او امام واجب الاطاعه و غریب و شهید است

مزیت ششم – زیارت حضرت رضا علیه السلام معادل هفتاد هزار حج است

یکى از اصحاب گفت : به حضرت صادق علیه السلام گفتم : فلانى مى گفت که به شما گفته است : من نوزده حج عمره به جا آورده ام ؛ بعدا شما فرموده اید که یک حج و یک عمره دیگر به جاى آور تا به اندازه یک مرتبه زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام به تو اجر داده شود.

امام ششم علیه السلام فرمود: اکنون بگو کدام یک نزد تو محبوبتر است بیست مرتبه به حج رفتن یا با امام حسین علیه السلام محشور شدن ؟ گفتم : با امام حسین علیه السلام محشور شدن محبوبتر است . فرمود: پس به زیارت امام حسین علیه السلام ( ۱۲۳) برو.

با بررسى به روایت ، زیارت امام حسین علیه السلام معادل تا هزار حج هم وارد شده است .

در روایتى از عایشه نقل شده است ( ۱۲۴) که پیامبر اکرم فرمود: کسى که حسینم را زیارت کند نود حج از حجهاى رسول الله صلى الله علیه و آله و عمره اش به او داده مى شود. اما توجه داشتید که زیارت حضرت رضا علیه السلام صدهزار حج ثواب داشت .

مزیت هفتم – به نحو شگفت انگیزى به زوار حضرت رضا علیه السلام که عارف به حق او باشند ثواب و پاداش داده مى شود

اباصلت هروى روایت می کند از حضرت رضا علیه السلام که فرمود: به خدا قسم هیچ یک از ما خانواده نیست ؛ مگر اینکه کشته شود یا شهید مى گردد.
پرسیدم : آقا! شما را چه کسى مى کشد؟ فرمود:
شرورترین خلق خدا به وسیله سم در زمانم ؛ سپس مرا در دیار غربت دفن مى کنند.

الا فمن زارنى فى غربتى کتب الله له اجر ماءته الف شهید و ماءته الف صدیق و ماءته الف حاج معتمر ( ۱۲۵) و ماءته الف مجاهد و حشر فى زمرتنا و جعل فى الدرجات من الجنه رفیقنا.

بدان که هر کس مرا در غربتم زیارت کند خداوند ثواب صد هزار شهید و صد هزار صدیق و صد هزار حاجى و عمره گزار و صد هزار مجاهد مى دهد و با ما محشور مى شود و در درجات عالى بهشت رفیق ماست .

مزیت هشتم – آتش جهنم بر بدن زائر حضرت رضا علیه السلام حرام و ثواب زیارتش ‍ بهشت برین است .

على بن مهزیار گفت : به حضرت جواد علیه السلام گفتم : پاداش زائر حضرت رضا علیه السلام چیست ؟
فرمود: الجنه و الله به خدا قسم بهشت .( ۱۲۶)

عن عبدالعظیم الحسنى قال : سمعت ابا جعفر الثانى یقول :
ما زار ابى احد فاصابه اذى من مطر او برد او حر الا حرم جسده على النار.( ۱۲۷)

شاهزاده عبدالعظیم حسنى گفت : از حضرت جواد شنیدم که مى فرمود:
هیچ کس به زیارت پدرم نمى رود که گرفتار ناراحتى از قبیل : باران یا سرما و یا گرما شود؛ مگر اینکه خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام مى کند.

خدایا! به ما توفیق زیارت و قبول آن را عنایت فرما

مزیت نهم – قیامت که هیچ کس به یاد دیگرى نیست ؛ حضرت رضا علیه السلام در تلاش ‍نجات زائر خویش است .

در مواقف قیامت سه جاست که هیچ کس به یاد دیگرى نیست ؛ و فقط به موارد زیر مى اندیشد.

۱- میزان عمل : عاقبتش به خیر خواهد بود یا نه ؟
۲- چگونگى عبور از صراط: از صراط خواهد گذشت یا سقوط خواهد کرد؟
۳- تحویل گرفتن نامه عمل : نامه اعمالش به دست چپش داده خواهد شد یا به دست راستش ؟

حضرت رضا علیه السلام فرمود: من در این موارد خطرناک به داد زوارم خواهم رسید و از آنان شفاعت خواهم کرد.

قال الرضا علیه السلام : من زارنى على بعد دارى اتیته یوم القیامه فى ثلاث مواطن حتى اخلصه من اهوالها.
اذا تطایرت الکتب یمینا و شمالا، عند الصراط و عندالمیزان .(عیون اخبار الرضا ج۲ ، ص ۲۵۵ – خصال ص ۱۶۸ )

حضرت رضا علیه السلام فرمود: هر کس مرا در این فاصله دورى که دارم – زیارت کند روز قیامت سه جا به دادش مى رسم و او را از شدت آن سه مورد آسوده مى کنم :

۱- هنگامى که نامه هاى اعمال به دست راست یا چپ تحویل داده مى شود.
۲- هنگام عبور از صراط
۳- هنگام سنجش اعمال .

مزیت دهم – آسودگی حساب قیامت

بخش اول این روایت ، در مزیت سوم که آمرزنده گناه گذشته و آینده بود، ذکر شد؛ اما در این قسمت بر محاسبه نشدن و آسودگى از حساب تکیه شده است .
که قبلا ذکر شد منبرى برایش مى نهند تا خدا از حساب خلایق فارق شود

ابراهیم جعفرى از مهران چنین نقل کرده است که گفت :
به خدمت حضرت جواد علیه السلام رسیدم و سؤ ال کردم : کسى که پدر شما را در توس ‍ زیارت کند، چه امتیازى دارد؟

فرمود: هر که قبر پدرم را در توس زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را مى آمرزد.

مزیت یازدهم – زیارت حضرت رضا علیه السلام غم را از دل زائر مى زداید.

قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
ستد فمن بضعه منى بخراسان مازارها مکروب الا نفس الله کربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه .( ۱۲۸)

رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: بزودى پاره اى از تن من در خراسان دفن مى شود، هیچ غمگینى او را زیارت نمى کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید و هیچ زائر گنهکارى مگر اینکه خداى تعالى گناهانش را بیامرزد.

بنابراین در این دریاى متلاطم زندگى پیوسته طوفانهاى غم و اندوه زندگى او را در معرض ‍ خط قرار مى دهد، حضرت رضا علیه السلام را با معرفت باید زیارت کرد تا وجود انسان از این طوفانها رها و دل از غم و صفات ناپسند زدوده و توشه اى براى سفر آخرت فراهم شود.

مزیت دوازدهم – شفاعت در انتظار زائران على بن موسى الرضا علیه السلام است .

امام صادق علیه السلام فرمود: احدى از اولین و آخرین نیست مگر اینکه روز قیامت، محتاج شفاعت حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله است .( ۱۲۹)
پس همه محتاج شفاعت هستند؛ اما طبق آیه ولا یشفعون الالمن ارتضى ؛

حضرت رضا علیه السلام فرمود:
(لا یشفعون الالمن ارتضى دینه )
شفاعت نمى کنند مگر کسانى را که خدا دین و آیین آنها را بپسندد.( ۱۳۰)

زیارت حضرت رضا علیه السلام موجب مى شود که آن حضرت از زائرانش شفاعت کند.

حسین بن فضال از پدر خود نقل کرده است که گفت : از حضرت رضا علیه السلام شنیدم که فرمود: مرا با سم خواهند کشت و در سرزمین غربت دفن خواهم شد. این که مى گویم پدرم از قول پدر بزرگوار و آباء گرامى اش از رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل کرده اند که فرمود:
الا فمن زارنى فى غربتى کنت انا و آبائى شفعاءه یوم القیامه و من کنا شفعاءه نجى و لو کان مثل وزرا الثقلین .( ۱۳۱)

بدانید که هر کس مرا در غربتم زیارت کند، من و آباء گرامى ام روز قیامت شفیع او خواهیم بود هر کس که ما را از او شفاعت کنیم نجات مى یابد اگر چه آلوده به گناه جن و انس ‍ باشد.

مزیت سیزدهم – افضل زیارات

محمد بن سلیمان گفت : به حضرت جواد علیه السلام گفتم :
شخصى حج واجب خود را به جا آورده پس ‍ از آن به حج عمره رفته و در مراجعت به زیارت رسول اکرم صلى الله علیه و آله نایل شده است ؛ بعدا به نجف رفته ، على علیه السلام و امام موسى کاظم علیه السلام را زیارت کرده است ؛ باز در همین ایام وضعش از نظر مالى به گونه اى است که نمى تواند عازم حج شود؛ حال بفرمائید به حج برود، افضل و برتر است یا به توس رفته ، حضرت رضا علیه السلام را زیارت کند؟
قال یاءتى خراسان فیسلم على ابى علیه السلام افضل و لیکن ذلک فى رجب
فرمود: در صورتى که در ماه رجب باشد به خراسان رفته ، پدرم حضرت رضا علیه السلام را زیارت کند بهتر است .

مزیت چهاردهم – در حرم حضرت رضا علیه السلام دو رکعت نماز با شرایط خاص به جا آوردن موجب برآمدن حاجت است .

صقربن دلف گفت : از حضرت هادى ، على بن محمد بن على بن موسى الرضا علیه السلام ، شنیدم که فرمود:

هر که برآورده شدن حاجتش را از خدا بخواهد، باید غسل کرده به حرم حضرت رضا علیه السلام رود، در بالاى سر آن حضرت دو رکعت نماز بخواند در قنوت نماز آنچه بخواهد – در صورتى که کار حرام یا قطع رحم و خوایشاوندى نباشد – از خدا بخواهد، خداى تعالى نیازش را برآورده سازد.

و نیز فرمود:
بارگاه ملکوتى حضرت رضا علیه السلام بقعه اى از بقعه هاى بهشت است که هیچ مؤ منى آن را زیارت نکند، مگر اینکه خداوند او را از آتش ‍ آزاد و وارد بهشتش نماید.

مزیت پانزدهم – مجموعه اى از فضایل زیارت حضرت رضا علیه السلام به قول و بیان خود آن امام علیه السلام .

باید توجه داشت که فضایل زیارت امام هشتم علیه السلام به عناوین پانزده گانه مذکور محدود نمى شود و زیارت آن حضرت فضایل بسیارى دیگر نیز دارد که در این مختصر نمى گنجد.

حضرت رضا علیه السلام فرمود:
هر که به زیارت من رهسپار شود و عارف به حق من باشد، دعایش مستجاب و گناهانش ‍ بخشوده مى شود.

هر که مرا در این بقعه زیارت کند مثل کسى است که رسول الله صلى الله علیه و آله را زیارت کرده باشد در روز قیامت من و آباء گرامى ام شفیع او خواهیم بود.
و هذه البقعه روضه من ریاض الجنه و مختلف الملائکه لایزال فوج ینزل من السماء و فوج یصعد الى ان ینفخ فى الصور ( ۱۳۲)
بارگاه من باغى از باغهاى بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان است که مرتبا فوج فوج تا روز قیامت از آسمان نزول مى کنند و فوجى دیگر به آسمان صعود مى نمایند.

فضیلت دو رکعت نماز در حریم قدس ‍ حضرت رضا علیه السلام

اباصلت هروى گفت : حضرت رضا علیه السلام مى فرمود: من بزودى مظلومانه با سم کشته مى شوم و قبرم کنار قبر هارون خواهد بود خداوند تربت مرا محل رفت و آمد شیعیان و اهل بیتم قرار خواهد داد؛ هر که مرا در غربتم زیارت کند، بر من واجب خواهد شد که در روز قیامت او را زیارت کنم .

قسم به آن کسى که محمد صلى الله علیه و آله را گرامى داشته و او را میان جهانیان به نبوت برگزیده است ؛ هر کس در کنار قبرم دو رکعت نماز بگزارد خداوند گناهانش را مى آمرزد.

زائران قبر من در روز قیامت گرامیترین وارد شوندگان بر خداى تعالى هستند هر مؤمنى که مرا زیارت کند و در راه زیارت قطره اى از آسمان بر صورتش بچکد، خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام مى کند.( ۱۳۳)

***

فضیلت و پاداش زیارت امام رضا – علیه السلام

****