النّاس على دين ملوكهم
Rate this post

Rate this post

النّاس على دين ملوكهم

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

چندی پیش مطلبی منتشر کردیم با موضوع : گفتمان سوم تیر چیست؟ ؛ که در آن مطلب به شرح نصایح امام خامنه ای خطاب به دولت نهم در جلسه با هیئت دولت در تیرماه84 بود ، پرداختیم .

امروز در این مطلب قصد دارم به شرح و بحث یکی از قسمتهای بیانات آقا بپردازیم .

*********

النّاس على دين ملوكهم

توجه به ساده‌زيستى است . يكى از شعارهاى خوب آقاى احمدى‌نژاد مسأله‌ى ساده‌زيستى است . اين شعار، شعار بسيار مهمى است ؛ اين را نبايد دست‌كم گرفت . يك وقت هست كه ما در زندگى شخصى خود مثلاً حركت اشراف‌گونه‌يى داريم بين خودمان و خدا؛ كه اگر حرام باشد ، حرام است ؛ اگر مكروه باشد ، مكروه است؛ اگر مباح باشد ، مباح است ؛ اما يك وقت هست كه ما جلوى چشم مردم يك مانور اشرافى‌گرى مى‌دهيم ؛ اين ديگر مباح و مكروه ندارد ؛ همه‌اش حرام است ؛ به‌خاطر اين‌كه تعليم‌دهنده‌ى اشرافى‌گرى است به: اولاً زيردست‌هاى خودمان ، ثانياً آحاد مردم به اين كار تشويق مى‌شوند . ما نبايد مردم را به اين كار تشويق كنيم . ممكن است در داخل جامعه كسانى پولدار باشند و ريخت و پاش كنند – البته اين كار بدى است ، ولى به خودشان مربوط است – اما ريخت و پاش ما اولاً از جيبمان نيست ، از بيت‌المال است ؛ ثانياً ريخت و پاش ما مشوق ريخت و پاش ديگران است.

 واقعاً «النّاس على دين ملوكهم». ملوك در اين‌جا به معنى پادشاهان نيست كه بگوييم ما پادشاه نداريم؛ نه، ملوك شماها هستيد ؛ النّاس على دين ماها .

در يكى از تاريخ‌ها خواندم زمانى كه وليدبن‌عبدالملك خليفه شده بود ، چون خيلى اهل جمع‌كردن ثروت و جواهرات و اشياء قيمتى بود ، مردم كوچه و بازار وقتى به همديگر مى‌رسيدند ، مكالماتشان از اين قبيل بود : آقا! فلان لباس را آوردند ، شما خريديد؟ آقا! فلان نگين را فلان كس آورده ، شما خريديد؟ يعنى مردم همه‌اش راجع به خريد و فروش وسايل و اشياء زينتى و امثال اينها حرف مى‌زدند . بعد از وليد ، سليمان‌بن‌عبدالملك خليفه شد . او اهل ساختمان‌سازى بود و به كاخ‌سازى و ساختمان‌سازى خيلى عشق مى‌ورزيد . اين مورخ مى‌گويد مردم حتّى وقتى براى نماز به مسجد مى‌آمدند ، يكى مى‌گفت : آقا! شما كار ساختمانىِ منزلتان را تمام كرديد؟ ديگرى مى‌گفت : آقا! شما فلان خانه يا زمين را خريديد؟ ديگرى مى‌گفت : آقا! شما آن دو اتاق را اضافه كرديد؟ حرفهايشان همه از اين قبيل بود . بعد از اين دو نفر، عمربن‌عبدالعزيز آمد . او اهل عبادت بود . مورخ مى‌گويد مردمِ كوچه و بازار وقتى به هم مى‌رسيدند ، يكى مى‌گفت : آقا! راستى شما ديروز دعاى ماه رجب را خوانديد؟ ديگرى مى‌گفت : آن دو ركعت نماز را خوانديد؟ بنابراين رفتار ماها يك تأثير قهرى در رفتار مردم دارد . ساده‌زيستى بسيار چيز خوبى است .

*********

تحلیل بنده از پاراگراف دوم :

النّاس على دين ملوكهم با توجه به شرایط کنونی .

وقتی مسئولین اشرافی عمل می کنه ، فضای جامعه و فیلمها هم میرن سمت اشرافی گری و تجمل گرایی .

مردم وقتی نگاه می کنند و می بینند دولتشون و نظامشون انقلابی رفتار می کنه ، اونها هم انقلابی رفتار می کنند . و مثل سال 88انقلابی میان پای صندوق رای .

وقتی می بینند رهبری و نظام ، انقلابی پای مواضع و حقوق ملت ایران و اسلام ایستاده ، ملت هم همه متحد و همدل مقاومت می کنند .

Faravahar-Gold.svg

وقتی دولت رو میاره به سمت باستان گرایی و ملی گرایی تعجبی نداره که از پشت شیشه ماشینها تا گردنبندها و حتی تا نقش کاسه و نعلبکی ها هم تبدیل میشه به نقش کورش و نماد زرتشت و فروهر .

بگذریم …

 

* اینجا چندتا نکته هست :

اول اینکه : مسئولین باید هواسشون باشه که همونطور که امام خامنه ای هم فرمودند ، تخصص با تعهده ، مسئولی که متعهد نباشه فضای جامعه رو منحرف می کنه ( مثل تزهایی که سر کار فرهنگی و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در دولت دهم داده شد و جامعه رو به این روز در آورد . حالا دولت اصلاحات بماند ) . مخلص کلام ، مسئولی که میاد باید باتقوا باشه ، اصلا دیدش فرهنگی باشه .
دوم : ملت هواسشون باشه کسی که انتخاب می کنند باید متعهد و متخصص باشه . چون غیر از وضعیت معیشتی و روانی ، حاکمیت مسئول دین مردم هم هست . پس ملت هم باید عنایت داشته باشند که وظیفه دارند نسبت به تحقیق و تشخیص انتخاب اصلح . چون طبق این تفاسیر در روند جامعه و دین دیگران مستقیم و غیر مستقیم مآثرند .
وسلام

 

*********

النّاس على دين ملوكهم

 

نظر شما چیه؟؟؟؟

ثامن گرافیک

همیشه توی کار فکرم این بوده که کاربردی ، ساده ، همه پسند و قابل چاپ باشه . از سال 1392 با دوستان عزیزم در سایت عمارها ساکنیم و افتخار می کنم که در کنار این بزرگواران مشغول کار فرهنگی سایبری هستیم . کتانباف 09357331280 التماس دعا

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 4

  1. جالب بود…منم کاملا موافقم…سیاست های دولت مشی رسانه رو تعیین میکنه و رسانه تاثیر مستقیم روی نحوه تفکر وفرهنگ مردم میذاره…

  2. توسط sajjad

    شما دیدار رهبری با هیئت دولت سال 90 رو گوش بدید در رابطه با ملی گرایی خیلی واضح توضیح دادند؛ شما نمی خواد تفسیر به رای کنید.

  3. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.