بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج)
یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّهَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ
***
پیش نمایش طرح (کلیک کنید)
دریافت فایل لایه باز اصلی : DOWNLOAD
***
پیش نمایش طرح (کلیک کنید)
دریافت سایز اصلی : DOWNLOAD
***
نمونه اجرا شده
***
به انضمام :
شب نیمه شعبان نور علی نور
عزیزان باید در یک کار پیگیر، موضوع تشیع و امامت و امام زمان را دنبال کنند، فقط در حدّ پانزده شعبان مسئله متوقف نشود. آری؛ شب پانزده شعبان شب بسیار مهمی است، هم به اعتبار خودش که شب پانزدهم شعبان است و هم به اعتبار تولد وجود مقدس حضرت ولیّ عصر.
تولد امام زمان، و نیمه شعبان دو چیز است که با هم ترکیب شده است، مثل شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان. آن شب در عین این که یکی از شبهای قدر است، شبِ شهادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام هم هست، لذا قبل از این که امیرالمؤمنین شهید شوند، باز شب بیست و یکم ماه رمضان شب قدر بود. بله شب پانزده شعبان یکی از شبهای مبارکی است که قبل از تولد حضرت صاحبالزمان مورد بحث بوده است، پس باید کاری کرد که شب پانزده شعبان از دست نرود.
همانطور که نزول قرآن، شب قدر و روز قدر را مبارک میکند، نزول ثقل دیگر از ثقلین یعنی قرآن ناطق، در شب پانزده شعبان، شب و روز نیمه شعبان را مبارک میگرداند و آن شب بستر فوران غفران الهی میگردد. چنانچه رسولالله فرمود: «یَغْفِرُاللهُ لَیْلَهَ النِّصفِ مِنَ الشَّعبان مِنْ خَلْقِهِ به قدر شَعْر مِغْرِی بنی کلب»[۱] یعنی؛ خداوند در شب نیمه شعبان به اندازه موی بزهای بنی کلب بندگانش را میبخشد. پس آن شب، شبِ تلاش برای قرب به خدا است. چون شبی است که خداوند قسم یاد کرده است، هیچ سائلی را محروم نگرداند. شب تعیین سرنوشتها است، « … فِیهَا یَکتُبُ آجال وَ فیها تَقْسِمُ الْاَرْزاق … وَ یُنَزِّلُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ مَلائِکهَ اِلَی السَّماءِ الدُّنْیا وَ اِلَی الْاَرْضِ بِمَکه».[۲]
کمیل میگوید: به اتفاق جمعی در مسجد بصره خدمت علی نشسته بودیم. شخصی پرسید: منظور آیه «فیها فرق کلّ امرٍ حکیم»[۳] که در آن شب، هر امر حکیمی گشایش مییابد، چه شبی است؟ حضرت فرمودند: شب نیمه شعبان، قسم به کسی که جان علی در دست اوست، کسی نیست مگر این که آنچه تا آخر سال از خیر و شرّ بر او جاری میشود در این شب رقم میخورد. بندهای نیست که آن را زنده نگهدارد و دعای خضر را در آن بخواند، مگر آن که به اجابت میرسد.
کمیل میگوید: سپس من به خانه حضرت رفتم و تقاضای آموختن دعای خضر را کردم. فرمود: بنشین، وقتی این دعا را حفظ کردی، در هر شب جمعه، یا یک بار در ماه، یا سالی یک بار، یا در عمرت یک بار بخوان که از جانب خدا یاری خواهی شد و خدا رزقت را خواهد رساند و مشمول مغفرت او خواهی شد.[۴]
خدا إنشاءالله کمیل را رحمت کند که، علت ورود این دعا از طریق حضرت امیرالمؤمنین به ما شد. پس اولاً؛ ارزش شب نیمه شعبان از زمان امیرالمؤمنین هم مورد بحث بوده است و باید آن شب را تجلیل کرد. و بعد هم چنانچه ملاحظه میکنید، میفرماید این شب شبی است که خصوصیات خاص خود را دارد. ثانیاً؛ با تولد وجود مقدس حضرت ولی عصر نورٌ علی نور شده و با نظر به مقام قدسی حضرت امام زمان زمینه ارتباط با خدا شدیدتر گشته است و عملاً میتوان از برکات شب پانزده شعبان استفاده بیشتری کرد.
نکته دیگری در رابطه با اعمال شب پانزدهم شعبان در مفاتیح هست و آن زیارت حضرت اباعبدالله است. اگر دقت بفرمایید عموماً یکی از اعمال شبهای قدر زیارت حضرت اباعبدالله است، تا در بهترین زمانها و در بهترین شرایط ارتباط با خدا -که آن کنار حرم حضرت اباعبدالله بودن است- واقع شویم و یا به عشق حضور در حرم مطهر آن حضرت، در هر جا که هستیم، آن زیارت را بخوانیم. در رابطه با زیارت آن حضرت در این شب، دو روایت خیلی عجیب ذکر شده است؛ یک روایت میفرماید: هر که میخواهد با او، روح صدوبیستوچهارهزار پیامبر مصافحه کند، حضرت اباعبدالله را زیارت کند، در واقع این شب آنقدر ظرفیت دارد که اگر کسی حضرت اباعبدالله را زیارت کند، روحش آماده میشود تا با روح صدوبیستو چهارهزار پیامبر تماس داشته باشد.
و در روایت دیگری هست که زیارت آن حضرت، موجب آمرزش گناهان میشود، و در واقع این دو روایت هماهنگی دارند، چون وقتی گناهان انسان آمرزیده شد و به روح اهل عصمت نزدیک شد، آماده تماس با پیامبران خدا خواهد گشت.
اعمال دیگری هم از طریق وارد شده که مرحوم شیخ عباس قمی«رحمهاللهعلیه» در مفاتیح جمعآوری ائمه معصومین کرده است، در حدّ امکان از انجام آن خود را محروم نکنید.
دعای رسول خدا در شب نیمه شعبان
سید بن طاوس در «اقبال» در أعمال شب نیمه شعبان روایت کرده رسول خدا در آن شب چنین دعا میکرد«اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْیَتِک مَا یَحُولُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ مَعْصِیَتِک وَ مِنْ طَاعَتِک مَا تُبْلِغُنَا بِهِ مِنْ رِضْوَانِک وَ مِنَ الْیَقِینِ مَا یُهَوِّنُ عَلَیْنَا بِهِ مُصِیبَاتِ الدُّنْیَا اللَّهُمَّ أَمْتِعْنَا بِأَسْمَاعِنَا وَ أَبْصَارِنَا وَ قُوَّتِنَا مَا أَحْیَیْتَنَا وَ اجْعَلْهُ الْوَارِثَ مِنَّا وَ اجْعَلْ ثَارَنَا عَلَى مَنْ ظَلَمَنَا وَ انْصُرْنَا عَلَى مَنْ عَادَانَا وَ لَا تَجْعَلْ مُصِیبَتَنَا فِی دِینِنَا وَ لَا تَجْعَلِ الدُّنْیَا أَکبَرَ هَمِّنَا وَ لَا مَبْلَغَ عِلْمِنَا وَ لَا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا مَنْ لَا یَرْحَمُنَا بِرَحْمَتِک یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ[۵]؛ خدایا خشیت و خوفت را، به قدری در دلم قرار ده که مانع از معصیت و نافرمانیم بشود هم چنین به اطاعت و فرمانبرداریت، به اندازهاى مرا موفق دار که موجب رضایت و خشنودى تو گردد، و از یقین به قدری به من موهبت نما که با داشتن آن تمام مصیبتهاى دنیا به رایم آسان شود. خدایا!! تا زندهایم ما را از چشم و گوش و توانائى که به ما بخشیدهاى بهرهور ساز، و آنها را وارث ما قرار ده، و خون ما را از آن کس که بر ما ستم مىکند بگیر، و بر دشمنان ما را نصرت و یارى ده- خدایا- بلا و مصیبتمان را در دینمان قرار مده. و دنیا را بزرگترین هم و غم، و منتهای دانش ما مگردان، و کسى را که رحم نمیکند بر ما مسلط مساز، به رحمتتی مهربانترین مهربانان».
پی نوشت ها :
[۱] – بحارالانوار، ج۹۴، ص ۸۶٫
[۲] – بحارالانوار، ج ۹۴، ص ۸۹٫
[۳] – سوره دخان، آیه ۴٫
[۴] – اقبال الاعمال، ص ۲۲۰، فی بعض ادعیه النّصف مِنْ شعبان.
[۵] – مستدرکالوسائل ج ۶ ص ۲۸۵
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
منبع : سایت لب المیزان
***
اصحاب و یاران مهدی(عج) چگونه به امام ملحق می شوند؟
در این نوشتار، با استفاده از منابع روائی شیعه موضوع یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ویژگیها و خصوصیات اسمی و ملیتی آنان، تعداد اصحاب، جنسیت اصحاب (تعداد مرد و زن) مورد بررسی قرار گرفته است.
عصر شیعه ـ براساس آموزههای دینی، یکی از سنتهای الهی در جهان این است که هر پدیده، میباید به صورت قاعده مند از راه فراهم آمدن شرایط و مقدمات آن به وجود آید. این اصل، در روایات این گونه بیان شده است: «أبی الله أن یجری الأمور إلا بأسبابها فجعل لکل شئ سبباً؛ خداوند امتناع دارد از اینکه امور را جز از راه اسباب آن فراهم آورد.» (مازندرانی، ۱۴۲۱: ج۸، ص۲۱۰).
تحولات و رخدادهای اجتماعی نیز همانند پدیدههای تکوینی، محکوم این اصل میباشد. بر این اساس، تحقق هر انقلاب و رویداد اجتماعی، به زمینهها و شرایط آن، وابستگی دارد. ظهور و قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز پیرو همین اصل است و بدون تحقق زمینهها و شرایط آن، به وقوع نخواهد پیوست.
یکی از مهمترین شرایط و مقدمات لازم برای تحقق ظهور، وجود یاورانی شایسته و لایق برای پشتیبانی از قیام و انجام کارهای حکومت جهانی است؛ زیرا سنّت الهی بر این قرار گرفته که امور عالم از مجرای طبیعی و علل و اسباب عادی انجام گیرد؛ بنابر این همان گونه که نقش یاران در موفقیت حرکتهای اصلاحی پیامبران الهی تعیین کننده بوده، در قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیر نیاز به یاران، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ زیرا بنا نیست این قیام، با نیروی اعجاز به سر انجام برسد؛ بلکه حرکتهای اصلاحی حضرت از راه اسباب و عوامل عادی به پیروزی میرسد. بدیهی است چنین انقلاب عظیمی، بدون نیروهای مؤمن و فوق العاده توانمند و مؤثر، امکان تحقق نخواهند داشت.
بر این اساس، یکی از موضوعات لازم در حوزه مباحث مهدویت، بحث از یاران حضرت مهدی علیه السلام و شناخت ویژگیها، کارکردها و اقدامات سیاسی نظامی مجموعه نیروهایی است که هنگام ظهور به امام مهدی علیه السلام میپیوندند و تحت فرمان آن حضرت، به انجام مسؤولیت میپردازند. با توجه به اهمیت مسأله و نقش آموزنده آن، بخشی از روایات مهدویت به انعکاس این موضوع پرداخته است.
طبق آنچه از روایات استفاده میشود، مجموع یاوران و کسانی را که در آغاز ظهور، دعوت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را لبیک میگویند و برای یاری، به امام علیه السلام میپیوندند، میتوان به دو گروه، تقسیم کرد:
الف. گروه اصحاب
ب. گروه انصار
گروه اصحاب، افراد ویژه و فوق العاده ممتازی هستند که به عنوان اصحاب حضرت در نخستین ساعات ظهور، به امام مهدی علیه السلام میپیوندند. آنان، هستههای اولیه نهضت جهانی امام مهدی علیه السلام را تشکیل میدهند. آنان کسانیاند که هم قیام حضرت با حضور آنان آغاز میشود و هم پس از پیروزی، از مشاوران و وزرای امام عصر علیه السلام خواهند بود و بخش مهمی از کارها را به دوش خواهند کشید. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با کمک آنان، دنیا را فتح کرده و عدالت موعود را سراسر جهان حاکم خواهند کرد.
در منابع روایی، این گروه، با عنوان «اصحاب المهدی» یاد شدهاند. آنان، در مقایسه با دیگر یاران حضرت، از مقام، جایگاه و منزلت برتری برخوردارند و در سیستم حکومتی حضرت نیز مسؤولیتهای مهمتر و حساستری بر عهده دارند.
اما گروه انصار، عبارتند از مجموعه یاورانی که پس از ظهور به حمایت از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میشتابند و به سپاه آن حضرت ملحق میشوند. این عده، شامل همه افرادی میشود که با آغاز قیام حضرت، دسته دسته برای یاری ایشان به پا میخیزند، و دعوت امام علیه السلام را لبیک میگویند. این گروه، شامل سه دسته از نیروهایی هستند که به تدریج به سپاه حضرت میپیوندند:
دسته اول، کسانیاند که در آغاز ظهور و اعلام خبر قیام حضرت در مکه، خود را به امام علیه السلام میرسانند و با ایشان بیعت میکنند. حضرت، پس از حضور و اعلام بیعت آنان، به قیام میپردازد و از مکه به سوی مدینه حرکت میکند.
دسته دوم، خیل عظیمی از مؤمنان و مشتاقانیاند که با آغاز قیام حضرت، در میانه راه به سپاه امام مهدی علیه السلام میپیوندند و در رکاب او با دشمنان خدا میجنگند.
دسته سوم، نیروها و سپاهیانیاند که پس از قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، از جاهای دور و نزدیک با هدف مقابله با لشکریان سفیانی و حمایت و پشتیبانی از حضرت مهدی علیه السلام، به سوی او میشتابند و به سپاه حضرت میپیوندند.
در این نوشتار، سعی شده است به منظور شناخت خصوصیات و اوصاف اصحاب و یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و نقش مؤثر آنان در شرایط و تحولات نخستین روزهای ظهور، ابعاد مختلف این موضوع بررسی شود.
گروه اصحاب
کلمه «اصحاب» و «صحابه»، جمع صاحب از ماده «صحب» به معنای همراه، گروه، معاشر و یاور است (ابن منظور، بیتا: ص۵۱۹؛ زبیدی، ۱۳۸۵: ج۳، ص۱۸۶). در آیات و روایات نیز این کلمه به معنای همراه، اهل، دسته وگروه، به کار رفته است.
درباره اصحاب و یاران حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف، و وقایع مربوط به آن نکات متعددی قابل طرح است که این جا لازم است با استناد به روایات، بدان اشاره شود:
چگونگی پیوستن اصحاب حضرت مهدی علیه السلام به آن حضرت
طبق نقل روایات، اصحاب مهدی، به طور ناگهانی و معجزهآسا، از مسافتهای دور و نزدیک، در یک شب یا صبحگاه، در مکه معظمه، گرد میآیند و به حضرت میپیوندند. امیرالمؤمنین علیه السلام درباره چگونگی فراخوانی و پیوستن یاران مهدی علیه السلام، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل میکند: «خداوند، یاران مهدی را در کمتر از چشم به هم زدن، از مشرق و مغرب، کنار کعبه، گرد میآورد.» (ابن طاووس، همان: ص۱۴۶)
همچنین در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمود: « یاران مهدی، با طی الأرض به سوی او میشتابند و در مکه با او بیعت میکنند.» (فتال نیشابوری، بیتا: ج۲، ص۲۶۳)
چگونگی بیعت اصحاب
پس از پیوستن یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اولین اقدام حضرت، اخذ بیعت از اصحاب و پیمان وفاداری و اطاعت آنان از امام علیه السلام است. پایمردی در میدان رزم، دوری از حرام و کارهای منکر مثل دزدی، زراندوزی، احتکار، رباخواری، تخریب مساجد، شهوات باطل، نوشیدن شراب، تجمل گرایی، تحقیر اشخاص مؤمن، تعقیب افراد فراری، خونریزی ناحق، انفاق به افراد منافق و کافر، انجام عمل منافی عفت و … از موارد مطرح در این میثاق بیعت است. همچنین امام از یاران خود پیمان میگیرد در تحمل سختیها مقاوم باشند و مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنند. اصحاب نیز همگی این پیمان را میپذیرند و تک تک با امام علیه السلام رو بوسی میکنند.(شافعی، بیتا: ص۹۶)
اوصاف اصحاب
طبق نقل روایات، اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همگی جوانند مگر تعداد اندکی؛ مانند کمی سرمه در چشم یا کمی نمک در غذا (طوسی، بیتا: ص۲۸۴). در برخی روایات، یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیران روز و نیایشگران شب زنده دار که دلهاشان مانند پارههای آهن، محکم واستوار است، توصیف شده اند (مجلسی، همان: ج۵۲، ص۳۸۶). آنان، رادمردانیاند که جز شهادت در راه خدا، آرزوی دیگری ندارند و برابر رهبر و مولای خود، سخت مطیع و فرمانبردارند. ابهت و رعب این جنگجویان مصمم و فولادین، دشمنان را زمینگیر میکند.(نوری، بیتا: ج۱۱، ص۱۱۴) در راه انجام مأموریت خود، بسیار قاطع و بیباکند و هرگز هراسی به دل راه نمیدهند.(مجلسی، همان: ج۵۲، ص۳۰۸)
امام مهدی علیه السلام، با چنین اصحاب و یارانی، جهان را فتح کرده و اسلام را در سراسر گیتی، حکم فرما میسازد. از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمود: گویی یاران مهدی را میبینم که سراسر زمین و آسمان را احاطه کردهاند و چیزی در جهان نیست، مگر اینکه در قبضه قدرت آنان است. آنها، در جامعه به حدی محبوبند که حتی پرندگان و درندگان نیز در پی جلب خشنودی و فرمان برداری آنان هستند. قطعهای از زمین، از اینکه یکی از یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر آن گام نهاده است، بر قطعه دیگر فخر و مباهات میکند.(صدوق، همان: ج۲، ص۶۷۲؛ مجلسی، همان: ج۵۲، ص۳۲۷)
حضور زنان در میان اصحاب
میان یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زنان نیز حضور دارند و در بخشهای بهداشت و درمان، انجام وظیفه میکنند. در روایات، تعداد آنان متفاوت ذکر شده است. طبق روایت مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام سیزده نفر میان اصحاب قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف حضور دارند که زخمیها را مداوا و بیماران را پرستاری میکنند.(طبری، همان: ص۲۵۹) در این روایت، نامهای نه نفر از این زنان ذکر شده است. در برخی روایات، از حضور پنجاه زن میان یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، خبر داده شده است. آنان، در کارهای بهداشتی و امدادی به رزمندگان اسلام خدمت رسانی میکنند.(نعمانی، همان: ۲۷۹) در برخی دیگر، عدد بیشتری نیز ذکر شده است.(ابن طاووس، همان: ص۱۵۱)
ظاهراً این نوع روایات، ناظر به زنانیاند که پس از قیام، حضرت را همراهی و در کارها با سپاه و اردوی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مشارکت میکنند.
فرآوری : زهرا اجلال
بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
منبع :
انتظار موعود» قنبر علی صمدی
***
پوستر لایه باز جشن منتظران ظهور ، بنر و پوستر لایه باز جشن منتظران ظهور
دیدگاه کاربران ...
تعداد دیدگاه : 4
سلام اخوی.کیف احوال؟
داداش خوشنویسی رو با چه نرم افزاری نوشته اید؟
سلام
من برخی از خوش نویسی های سایت معلا رو قبل از اینکه هاستشون بپره قبلا دانلود کرده بودم .
لذا شاید باورت نشه که دونه دونه میشینم حرفهاشو از کلمات اونا جدا می کنم و روفو و ارتقاءکیفیت و سرهم بندی می کنم
قطعا باورت نمیشه اگه بهت بگم همین جمله ی ” جشن خیابانی منتظران ظهور ” حداقل ۲ ساعت کاملا مفید کاری وقت برد .
داداش منظور از ارتقاء کیفیت چیه؟؟؟چه جوریه؟؟؟
بعضیاش بد کیفیت بود وکتورشون کردم
و ۱۰۰۰ تا دردسر دیگه
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.